Skip to main content
فهرست مقالات

روسپیگری و سکوت سنگین قانون

نویسنده:

(14 صفحه - از 48 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : روسپیگری ،فساد ،قانون ،افساد فی‌الارض ،فحشا ،زنان ،جرایم ،مجازات ،فقه ،ازدواج ،اسلامی ،قانون مجازات اسلامی ،جامعه ،علم قاضی ،حکم ،حقوق ،بینه ،اجتماعی ،فساد و فحشا ،جنسی ،مردان ،مصادیق افساد فی‌الارض ،مصادیق مفسد فی‌الارض ،اجرای حکم افساد فی‌الارض ،قوانین جزایی ایران ،دکترین قانون جزای ایران ،اشاعه فساد و فحشا ،ازدواج موقت ،فحشا در جامعه ،روسپیگری و سکوت سنگین

امروزه «فحشا» یا «روسپیگری» در جهان به عنوان یکی از سودمندترین تجارت‌ها درآمده است. کشور ایران هم از آفات و آسیب‌های این جرم در امان نیست. لذا، اتخاذ سیاست‌های پیش‌گیرانه از اشاعه فساد و فحشا در جامعه و ممانعت از متلاشی شدن خانواده‌ها ضروری است. کلمه «روسپیگری» نه تنها در قوانین جزایی ایران (از جمله قانون مجازات اسلامی) تعریف نشده است، بلکه حتی مجازات این افراد هم در قانون معین نیست و قضات در این‌گونه موارد احکام مربوط به «زنا» و «جرایم بر ضد عفت و اخلاق عمومی» را اجرا می‌نمایند. البته، با تحقیقات انجام شده در فقه شیعه که دکترین قانون جزای ایران است، می‌توان ثابت نمود که کلیه عوامل «روسپیگری»، «تشکیل فاحشه خانه»، «مشتریان روسپیان» و... با تحقق شرایطی از مصادیق، «افساد فی‌الارض» و «محاربه» است. بنابراین، در ابتدا باید خلأهای قانونی در این مورد جبران گردد. سپس، بدون هیچ مسامحه‌ای برخوردهای حقوقی همراه با اجرای راهکارهای فرهنگی اجرا شود.

خلاصه ماشینی:

"به دیگر سخن، از آنجا که ادله اثباتی مانند اقرار و بینه این قابلیت را ندارند که به مبارزه با روسپیگری برخیزند، چرا که اقرار و بینه به ندرت اتفاق می‌افتد و معلوم است که قصد شارع مقدس بر ستر و اختفای مسئله زنا و روسپیگری در شرایط عادی جامعه می‌باشد، لذا، وجه اثباتی آن به گونه‌ای است که مجرمین جنسی، کمتر گرفتار شوند؛ زیرا از طرفی، عادتا محال است کسی به این جرم اقرار نماید و حتی توصیه‌های دینی نیز بر ترجیح توبه واقعی به جای اقرار نزد قاضی و حاکم است و از طرف دیگر، برای تکمیل چهار شاهد در بینه مربوط به زنا، کسی نمی‌بیند که بخواهد شهادت دهد، یا اصلا در این‌گونه موارد شهادت نمی‌دهند و اگر هم چنین شود، در بسیاری از موارد قابل جرح می‌باشد که با جرح شهود، بینه از ادله اثبات زنا خارج می‌گردد. صدوق، ج 4، ص 20 سخن نهایی بنابر مباحث مطرح شده معلوم می‌گردد که برای پیش‌گیری و مبارزه با انحرافات اجتماعی به معنای اعم و پدیده شوم روسپیگری به معنای اخص، باید از یک سو، به اجرای راهکارهای فرهنگی توجه و عنایت خاص شود و از سوی دیگر، با توجه به پویایی و غنای فقه امامیه و انعطاف پذیری و فراگیری قوانین آن و قابل انطباق بودن با عنوان افساد فی‌الارض، با این بزه مبارزه کرد و ضروری است که ضمن تدوین قوانینی در این رابطه تحت نظارت و با تنفیذ ولی امر عادل، راهکارهای قانونی با قاطعیت و غلظت اجرا شود تا از همان ابتدا کمترین افراد به این سمت کشیده شوند و جامعه به سلامت نسبی برسد و به شاخصه‌های یک جامعه پاک نزدیک گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.