چکیده:
هدف از این تحقیق،تعیین معیارهای انتخاب مربیان تیمهای ورزشی دانشگاهی کشور و ترتیب اهمیت ابعاد مختلف ازنظر چهار گروه مدیران،مربیان،سرپرستان و ورزشکاران در رشتههای مختلف دانشگاهی در دانشگاههای سراسر کشور بود.جامعهء آماری پژوهش شامل مدیران،مربیان،سرپرستان و ورزشکاران تیمهای دانشگاهی کشور بود.
نمونهء آماری شامل 543 نفر است که از چهار گروه مدیران(41 نفر)،مربیان(99 نفر)، سرپرستان(79 نفر)و ورزشکاران(324 نفر)به صورت تصادفی،طبقهای و تخصیص متناسب و با استفاده از فرمولهای کاکران انتخاب شدند.روش گردآوری و اطلاعات استفاده از پرسشنامهء معتبری بود که روایی آن را جمعی از استادان تأیید کرده بودند و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 85/0 بهدست آمد.با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ادبیات تحقیق و روش دلفی،ابعاد عملکرد مربیان در 9 بعد دستهبندی شد که هر بعد شامل مجموعهای از ویژگیها یک مربی است.این ابعاد شامل توسعهء مهارت تکنیکی،مهارتهای سرمایهگذاری،موفقیت برنامه،روابط عمومی،ارتباطات بین مربی و بازیکن،مهارتهای مدیریتی،مدل نقش،حمایت از مدل دانشجو- ورزشکار و به کارگیری نیروی جدید است.
درجهء اهمیت و رتبهبندی این ابعاد مربیگری با استفاده از پرسشنامهء تحقیق مشخص شد.در بخش تحلیل نتایج،در آمار توصیی از شاخصهای پراکندگی(واریانس و انحراف معیار)و شاخصهای مرکزی(میانگین)و جداول فراوانی و نمودارها و در آمار استنباطی با توجه به غیرنرمال بودن پارامترها که از طریق آزمون کلموگراف اسمیرنف مشخص شد،از آزمون کروسکال استفاده شد.نتایج نشان داد که بین چهار گروه در رتبهبندی ابعاد عملکرد مربیان اختلاف معنیداری وجود دارد .(p>0/05)
نتایج حاکی از آن بود که رتبهبندی ابعاد مختلف در گروهها متفاوت است و هیچ یک از ابعاد دارای رتبه یکسانی در گروهها نیست،اما با توجه به درجهء اهمیت ابعاد در هریک از گروهها،اولویتبندی ابعاد عبارتند از:ارتباطات بین مربی و بازیکن،توسعهء مهارت تکنیکی،به کارگیری نیروی جدید،حمایت از مدل دانشجو-ورزشکار،مهارتهای سرمایهگذاری،روابط عمومی،مدل نقش،مهارتهای مدیریتی و موفقیت برنامه.در تمام این ابعاد p>0/04) مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش در علوم ورزشی شمارهء شانزدهم،ص ص 92-86 پذیرش:29/11/86بررسی اولویت بندی و ارزشیابی ابعاد مربیگری در تیمهای ورزشی دانشگاههای کشور محسن اسمعیلی1،دکتر مهدی طالبپور2چکیده هدف از این تحقیق،تعیین معیارهای انتخاب مربیان تیمهای ورزشی دانشگاهی کشور و ترتیب اهمیت ابعاد مختلف ازنظر چهار گروه مدیران،مربیان،سرپرستان و ورزشکاران در رشتههای مختلف دانشگاهی در دانشگاههای سراسر کشور بود.
این تحقیق با استفاده از عوامل مختلف، عملکرد مربیان ورزشی دانشگاههای کشور را از دیدگاه مدیران،سرپرستان،ورزشکاران و خود مربیان بررسی کرده است تا به پرسشهایی از این دست پاسخ دهد: 1)یک مربی در سطح تیمهای دانشگاهی باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ 2)این ویژگیها باید دارای چه ارزش و اهمیتی باشند؟ 3)با توجه به ارزش هریک از این ویژگیها،الگوی انتخاب مربیان تیمهای دانشگاهی چگونه تدوین خواهد شد؟ 4)آیا دیدگاه چهار گروه مدیران،سرپرستان،ورزشکاران و مربیان در مورد اهمیت ویژگیها و معیارهای مربیگری یکسان است؟ بهطور قطع،مشخص کردن این معیارها و اهمیت آنها درنظر گروههای مختلفی که در موفقیت یک تیم نقش دارند،ضرورت این تحقیق را مشخص میکند.
در بعد مهارت تکنیکی، p>0/05 است و براساس جدول آزمون تعقیبی مشاهده میشود در این بعد دیدگاه گروه مدیران با سه گروه دیگر و دیدگاه گروه مربیان با گروه سرپرستان و ورزشکاران تفاوت معنیداری دارد.
در ابعاد به کارگیری نیروهای جدید و حمایت از مدل دانشجو ورزشکار p>0/05 است و براساس جدول آزمون تعقیبی،مشاهده شد که دیدگاه گروه مدیران با گروه مربیان و دیدگاه گروه مربیان با گروه سرپرستان و ورزشکاران تفاوت معنیداری وجود دارد."