چکیده:
هدف از تحقیق حاضر ارزیابی آگاهی و عملکرد دانشجویان دختر ورزشکار نسبت به راهکارهای پیشگیری از آسیب بود.تحقیق حاضر تحقیقی پیمایشی و گذشتهنگر است که آگاهی و عملکرد آزمودنیها را در یک سال گذشته مورد بررسی قرار داده است.بدین منظور از بین 670 دانشجوی دختر ورزشکار شرکتکننده در هشتمین المپیاد ورزشی دانشجویی،290 نفر(میانگین و انحراف استاندارد؛سن 8/1؟؟4/21 سال،قد 6؟؟6/1 متر و وزن 8/6؟؟4/57 کیلوگرم)از آنها به صورت در دسترس به عنوان نمونه آماری تحقیق در نظر گرفته شد.جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه تعدیل شده هاوکینز و فولر(1998)،صورت گرفته است.برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی نظیر آزمون تی مستقل،تحلیل و اریانس یک طرفه و آزمون LSD استفاده گردید.لازم به ذکر است که پاسخ آزمودنیها به سؤالات،در قالب مقیاسهای پنج ارزشی نمرهگذاری شده است به طوری که بهترین آگاهی و عملکرد بازیکنان نمره 5 و به بدترین آگاهی و عملکرد نمره 1 داده شده است.
نتایج نشان داد که دانشجویان دختر ورزشکار کشورمان در مورد راهکارهای پیشگیری از آسیب،بالاترین آگاهی(55/0؟؟57/4)و عملکرد(56/0؟؟65/4)را نسبت به گرم کردن قبل از فعالیت و ضعیفترین آگاهی را در مورد تغذیه(07/1؟؟61/3)و ضعیفترین عملکرد را در مورد تمرینات انعطافپذیری(60/0؟؟50/1)و تمرینات قدرتی(57/0؟؟55/1)داشتهاند.اما از نظر آگاهی،بین ورزشکاران رشتههای مورد مطالعه تفاوت معناداری مشاهده نشد P-0/092) و (F-1/916 .از نظر عملکرد،بازیکنان بسکتبال و فوتبال به طور معناداری بالاتری نسبت به سایر بازیکنان دیگر برخوردار بودند P-0/004) و (F-3/506 از لحاظ آگاهی،تفاوت معناداری بین دانشجویان رشته تربیت بدنی(66/0؟؟16/4)و سایر رشتهها(85/0؟؟17/4) دیده نشد P-0/956) و (t-0/054 اما دانشجویان رشته تربیت بدنی به طور معناداری از عملکرد مناسبتری(69/0؟؟22/3)نسبت به دانشجویان سایر رشتهها(87/0؟؟03/3)برخوردار بودهاند P-0/041) و (t2/083 .بین بازیکنان ملی و غیر ملی و دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس به لحاظ آگاهی و عملکرد در مورد راهکارهای پیشگیری از آسیب تفاوت معناداری مشاهده نشد (P<0/05) .دانشجویان ورزشکار دختر در مورد تغذیه دارای ضعیفترین آگاهی و نسبت به تمرینات انعطافپذیری و تمرینات قدرتتی دارای ضعف عملکردی میباشند.با استفاده از نتایج این مطالعه،حضور مشاور تغذیه در کنار تیمهای شرکتکننده در مسابقات دانشگاهی و برگزاری کارگاههای آموزشی و همایشهایی در زمینه نقش تمرینات قدرتی و انعطافپذیری در زمینهء پیشگیری از آسیب،میتواند موجبات افزایش آگاهی بازیکنان و مربیان را فراهم آورد تا از هدر رفتن هزینهها و استعدادهای ورزشی به علت مواجه شدن با آسیب حتی الامکان جلوگیری شود.
خلاصه ماشینی:
"(IBهدف از تحقیق حاضر ارزیابی آگاهی و عملکرد دانشجویان دختر ورزشکار نسبت به
نتایج نشان داد که دانشجویان دختر ورزشکار کشورمان در مورد راهکارهای پیشگیری از
فوق لیسانس به لحاظ آگاهی و عملکرد در مورد راهکارهای پیشگیری از آسیب تفاوت معناداری
عملکرد دانشجویان دختر ورزشکار نسبت به راهکارهای پیشگیری از آسیب پرداخته شده
با توجه به اهمیت آگاهی و عملکرد بازیکنان نسبت به راهکارهای پیشگیری از آسیب
ورزشکار نسبت به راهکارهای پیشگیری از آسیب پرداخته شده است تا چنانچه نتایج تحقیق،
نمرههای کسب شده آگاهی و عملکرد آزمودنیها،در مورد راهکارهای پیشگیری از آسیب
بازیکنان بیشترین آگاهی را نسبت به تأثیر گرم کردن در پیشگیری از آسیب قبل از
در شکل 2،نشان داده شده است که از لحاظ آگاهی تفاوت معناداری بین دانشجویان رشته
عملکرد،علی رغم اینکه بازیکنان ملی(81/0؟؟22/3)از وضعیت بهتری نسبت به بازیکنان غیر ملی(68/0؟؟15/3)برخوردار بودند اما این اختلاف نیز از لحاظ آماری معنادار نیست
حاکی از آن است که دانشجویان ورزشکار کشورمان بیشترین آگاهی و عملکرد را نسبت به
نتایج تحقیق حاضر بیانگر این است که دانشجویان ورزشکار کشورمان در انجام
اگر چه از لحاظ آگاهی بین بازیکنان رشتههای ورزشی مورد مطالعه اختلاف معناداری
نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که اختلاف معناداری از نظر آگاهی و عملکرد بین
راهکارهای پیشگیری از آسیب نسبت به دانشجویان سایر رشتهها است.
کشور در مورد راهکارهای پیشگیری از آسیببالاترین آگاهی و عملکرد را نسبت به گرم
لیسانس به لحاظ آگاهی و عملکرد در مورد راهکارهای پیشگیری از آسیب تفاوت معناداری
نتایج تحقیق حاضر حاکی از آن است که در آگاهی و عملکرد بازیکنان نسبت"