چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای فشارهای شغلی و روش های مقابله با آن در بین 96 نفر از مدیران مدارس متوسطه دولتی (53 مدیر زن و 43 مدیر مرد) در 10 منطقه آموزشی شهر تهران صورت گرفته است. داده ها از طریق پرسشنامه فشار شغلی و روش های مقابله ای گردآوری شد. نتایج تحقیق گویای آن است که بین فشار شغلی مدیران زن و مرد مدارس متوسطه شهر تهران تفاوت معنی داری وجود ندارد. فشار شغلی هر دو گروه در رابطه با عوامل فشارزای ناشی از نقش، روابط کاری در سازمان و ساختار آن، وضعیتی مشابه را نشان داد، اما در زمینه عامل فشارزای ناشی از شغل و محیط کار، تفاوت معنی داری بین دو گروه زن و مرد مشاهده گردید. متغیرهای جمعیت شناختی تحصیلات، سابقه کار و سابقه مدیریت رابطه منفی و معنی داری را با فشار شغلی نشان داده اند. یافته های پژوهش، موید وجود رابطه منفی و معنی دار بین روش های مقابله ای مساله محور در هر چهار مولفه حمایت اجتماعی، مسوولیت پذیری، مشکل گشایی برنامه ریزی شده و ارزیابی مجدد مثبت با فشار شغلی است. در عین حال، نتایج تحقیق نشان داد که روش های مقابله ای هیجان محور در هر چهار مولفه رویارویی مقابله ای، دوری گزینی - فاصله گیری، فرار - اجتناب و خویشتن داری رابطه منفی و معنی داری با فشار شغلی دارند.
خلاصه ماشینی:
"فهرست مندرجات عنوان\صفحه\نویسنده بررسی تحلیلی رابطهی وزن نوزادان به هنگام تولد و فراوانی آسیبهای زیستی،شناختی و حرکتی\321-131\غلامعلی افروز،اکرم پرند رابطه فهم عدد و توانایی ردیف کردن در کودک\331-641\رضاپور حسین رابطه نگرش مدیران نسبت به شغلشان با عوامل فشارزای روانی-شغلی آنها در دانشگاه فردوسی مشهد\741-941\حمید رضا آقا محمدیان، حسین احسنی محمد علی بشارت چکیدههای انگلیسی\9-1 مقدمه در میان برجستگان جوامع صنعتی و پیشرفته،این باور همگانی وجود دارد که در نیم سده اخیر محیطهای کار،باوجود بهبود شرایط فیزیکی کار در اکثر سطوح،از تحملپذیری کمتری برخوردار بوده(سازمان بینالمللی کار؛ترجمهی رسول اف و جلال نائینی،8731)و انسان تبدیل به قطعهای یدکی در دستگاه عظیم تولید و مدیریت شده است.
یافتههای این جدول،برای مدیران مرد گویای آن است که از بین مؤلفههای روش مقابلهای مسأله محور(مسئولیتپذیری،حمایت اجتماعی،مشکلگشایی برنامهریزی شده و ارزیابی مجدد مثبت)تنها متغیر حمایت اجتماعی وارد معادلهای رگرسیون شده و با دارا بودن رابطهی قوی 0/19-در سطح معناداری 0/000 به تنهایی،توانایی پیشبینی صفحات اولیه (به تصویر صفحه مراجعه شود) شماره استاندارد بین المللی 5382-5201 مجله روانشناسی و علوم تربیتی (علمی-پژوهشی) ویژه فلسفه تعلیم و تربیت سال 83،شماره 1،بهار 7831 مجله دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی-دانشگاه تهران مهین چناری،خسرو باقری هرمنوتیک فلسفی گادامر و اهداف تعلیم و تربیت ص 1-02 خسرو باقری،نفیسه نجفی عدالت در آموزش و پرورش از دیدگاه اسلام با تأکید بر خصوصیسازی مدارس ص 12-34 سید مهدی سجادی، نجمه رضا نژاد جولایی دیدگاه هرمنوتیکی هایدگر و تعلیم و تربیت ص 54-56 فاطمه زیبا کلام،سمیرا حیدری بررسی مکتب تربیتی لندن(با تأکید بر آرای هرست و پیترز) ص 76-79 اکبر رهنما رویکردهای مختلف در مفهومسازی اخلاف با تأکید بر کاربرد آنها در پرورش اخلاقی ص 99-911 محمدرضا شرفی،شهین ایروانی مرادیاری دهنوی بررسی محتوای درس فلسفهی تعلیم و تربیت در دورههای تربیت معلم (در جهان)ص 121-941 پس از آن،مؤلفهی فاصلهگیری در پیشبینی فشار شغلی حائز اهمیت میباشد."