چکیده:
هدف اصلی این مقاله، بررسی تاثیر جهانی شدن بر محتوای برنامه درسی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه ها و کارشناسان ستادی آموزش و پرورش کشور می باشد. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل؛ 1- کلیه کارشناسان ستادی آموزش و پرورش که در سال 1383-1382 در ادارات کل استان ها به فعالیت می پردازند، 2- کلیه اعضای هیات علمی گروه علوم تربیتی که در دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های کشور در سال 1383-1382 مشغول به فعالیت هستند، می باشند. روش نمونه گیری تحقیق برای گروه اول، هدفمند است و 55 نفر به پرسشنامه پاسخ داده اند. برای گروه دوم از روش نمونه گیری جامع (سر شماری) استفاده شده است و 55 نفر به پرسشنامه پاسخ داده اند. ابزار اصلی جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته؛ شامل 11 سوال بسته پاسخ می باشد. برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب نهایی پرسشنامه 0.95 برآورد شد. روایی محتوای پرسشنامه مورد تایید چند تن از صاحبنظران و اعضای هیات علمی گروه علوم تربیتی قرار گرفت. ابزار دیگر جمع آوری داده ها، فرمت مصاحبه شامل سه مولفه اصلی و یازده زیر مجموعه می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور و کارشناسان ستادی آموزش و پرورش بیشترین تاثیر جهانی شدن بر روی محتوای آموزشی، متناسب با نیازهای دنیای کار، توجه به رشته ها و موضوعات تلفیقی و در نظر گرفتن توانایی فراگیران مقاطع تحصیلی و میزان مظالب است که باید مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد و همچنین کم ترین تاثیر مربوط به رشته ها و موضوعات علمی مجزا بوده است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مسائل و موضوعات مطرح شده،در این مقاله تلاش شده است تا تأثیر جهانی شدن بر محتوای آموزش در برنامه درسی مورد بررسی قرار گیرد؛ سؤالهای ویژهی پژوهش به شرح زیر میباشد: (1).
توزیع فراوانی،درصد و میانگین پاسخ به سؤالهای مربوط به محتوای آموزش در برنامهی درسی در عصر جهانی شدن از دیدگاه کارشناسان ستادی آموزش و پرورش (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج(3)نشان میدهد که بیشترین تأثیر مربوط به گویههای«در نظر گرفتن توانایی فراگیران،مقاطع تحصیلی و میزان مطالب»با میانگین(4/96)و تغییر محتوای آموزشی متناسب با نیازهای دنیای کار با میانگین(4/43)و کمترین تأثیر مربوط به گویه«توجه به رشتهها و موضوعات علمی مجزا»با میانگین(3/12)می باشد.
مقایسهی میانگین نمرهی نظرات اعضای هیأت علمی و کارشناسان در خصوص تأثیر جهانی شدن بر محتوای برنامه درسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس یافته های جدول(5) F مشاهده شده در سطح P>?0/05 معنیدار نبوده بنابراین واریانس نمرات دو گروه همگن میباشد.
بحث و نتیجهگیری یافتههای پژوهش حاضر در خصوص تأثیر جهانی شدن بر محتوای برنامه درسی نشان داد که تغییر محتوای آموزش متناسب با نیازهای دنیای کار،توجه به رشتهها و موضوعات تلفیقی به شیوهی موازیسازی،چند رشتهای،بین رشتهای و توجه به توانایی فراگیران،مقاطع تحصیلی و میزان مطالب بیش از سایر موارد،باید در محتوای آموزش در عصر جهانی شدن در نظر گرفته شود(جدول 1).
پاسخ اعضای هیأت علمی دربارهی تأثیر جهانی شدن بر محتوای برنامه درسی نشان داد که بیشترین تأثیر از دید مربوط به تغییر محتوای آموزشی متناسب با نیازهای دنیای کار با میانگین 4/81،توجه به رشتهها و موضوعات تلفیقی به شیوهی موازیسازی،چند رشتهای،بینرشتهای و سایر با میانگین 4/30 میباشد(جدول 2)."