چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل موثر بر شرکت معلمان دوره ابتدایی منطقه برخوار (اصفهان) در دوره های آموزشی کوتاه مدت ضمن خدمت انجام شد. بدین منظور نمونه ای شامل 186 نفر از معلمان انتخاب شدند. در این پژوهش عوامل موثر بر شرکت معلمان در این دوره ها شامل پنج مولفه: کیفیت برگزاری دوره ها، زمان برگزاری دوره ها، روش تدریس مدرس دوره ها، امتیازات مترتب بر شرکت کنندگان در دوره ها و تبادل تجربیات حرفه ای و اطلاع رسانی سازمانی دوره ها می باشد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته حاوی 35 سوال بسته پاسخ و 2 سوال باز پاسخ استفاده شده و اعتبار آن از طریق آلفای کرونباخ 0.93 ارزیابی شده است. نتایج به دست آمده از یافته های پژوهش نشان می دهد که از میان 5 عامل موثر بر شرکت معلمان در دوره های آموزشی، عوامل مربوط به کیفیت برگزاری دوره ها و امتیازات مترتب بر شرکت کنندگان در دوره های آموزشی ضمن خدمت تاثیر معناداری داشته اند. در عامل تبادل تجربیات حرفه ای و اطلاع رسانی سازمانی دوره ها بین نظرات زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود داشت. در عوامل کیفیت برگزاری دوره، روش تدریس، مدرس دوره و تبادل تجربیات حرفه ای و اطلاع رسانی سازمانی دوره، بین نظرات معلمان با سطح تحصیلات مختلف تفاوت معنی داری وجود داشت که از طریق آزمون تعقیبی توکی تفاوت بین گروه ها مشخص شده است.
خلاصه ماشینی:
"t مشاهده شده در سطح (P>0/001) و درجهی آزادی 581 از مقدار بحرانی جدول(1/69)بزرگتر میباشد،بنابراین فرض صفر رد میشود،به عبارت دیگر از دیدگاه معلمان کیفیت برگزاری دورهها بر شرکت معلمان در دورههای آموزشی کوتاه مدت ضمن خدمت بهطور معناداری مؤثر بوده است.
t مشاهده شده در سطح (P>0/05) و درجهی آزادی 581 از مقدار بحرانی جدول(1/69)کوچکتر میباشد،بنابراین فرض صفر رد نمیشود،به عبارت دیگر از دیدگاه معلمان زمان برگزاری دورهها بر شرکت معلمان در دورههای آموزشی کوتاهمدت ضمن خدمت بهطور معناداری مؤثر نبوده است.
t مشاهده شده در سطح (P>0/05) و درجهی آزادی 581 از مقدار بحرانی جدول(1/69)کوچکتر میباشد،بنابراین فرض صفر رد نمیشود؛به عبارت دیگر از دیدگاه معلمان تبادل تجربیات حرفهای و اطلاعرسانی سازمانی دورهها بر شرکت معلمان در دورههای آموزشی کوتاه مدت ضمن خدمت بهطور معناداری مؤثر نبوده است.
آزمون توکی در زیر مقیاسهای پژوهش با توجه به سطح تحصیلات (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول فوق نتایج زیر به دست میآید: در زیر مقیاس کیفیت برگزاری دورهها،تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات افرادی که دارای تحصیلات دیپلم بودهاند با میانگین نمرات افراد دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر وجود داشته است و این تفاوت به نفع افراد دارای تحصیلات دیپلم بوده است؛یعنی افراد دارای تحصیلات دیپلم نسبت به افراد لیسانس و بالاتر ارزش بیشتری به کیفیت برگزاری دورههای ضمن خدمت قائل بودهاند و بیشتر از آنان معتقدند که کیفیت برگزاری دورههای ضمن خدمت کوتاه مدت در شرکت معلمان در دورهها تأثیر داشته است."