چکیده:
پژوهش حاضر، به منظور بررسی تاثیر آموزش راهبردهای شناختی - رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستانی در رشته ریاضی انجام گردیده است. بدین منظور، هفتاد و دو نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم رشته ریاضی در دوره دبیرستان از منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران، به وسیله نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. روش پژوهش، آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون - پس آزمون، با گروه کنترل و انتساب تصادفی بود. یک هفته قبل از امتحانات نوبت اول، مقیاس اضطراب امتحان (ساراسون، 1978)، به عنوان پیش آزمون توسط دانش آموزان مورد مطالعه تکمیل گردید. پس از تشکیل دو گروه سی و شش نفری، به عنوان گروه های آزمایشی و کنترل، برنامه آموزش راهبردهای شناختی - رفتاری جهت کاهش اضطراب امتحان، به مدت شش جلسه در مورد گروه آزمایشی به اجرا در آمد. سپس یک هفته قبل از امتحانات نوبت دوم، بار دیگر مقیاس اضطراب امتحان در مرحله پس آزمون توسط آزمودنی ها در هر دو گروه تکمیل گردید. تحلیل داده های بدست آمده، با توجه به ماهیت اندازه گیری گروه ها در دو مرحله پیش و پس آزمون، با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر صورت گرفت. نتایج، حاکی از کاهش معنادار اضطراب امتحان در گروه آزمایشی بود.
خلاصه ماشینی:
"با این وجود،"ویت مایر2"(2791)و"دودین3"(8002)بر این باورند که برای کاهش اضطراب امتحان،استفاده از روش شناخت درمانی به تنهایی کافی نیست،بلکه بهطور همزمان لازم است راهبردهای«تستزنی»و روشهای درس خواندن،به منظور رشد عملکرد تحصیلی دانشآموزان و کاهش اضطراب امتحان آنان نیز آموزش داده شود.
برنامهء آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری و شیوهء اجرا پس از اجرای مقیاس اضطراب امتحان که یک هفته قبل از امتحانات نوبت اول صورت گرفت و در واقع،مرحله پیش آزمون در این پژوهش محسوب میشود، دانشآموزانی که نمرهء اضطراب امتحان بالایی(بین دوازده تا سی و هفت)را کسب کرده بودند،بهعنوان گروه نمونه انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند.
مقایسه میانگین نمرههای اضطراب امتحان در دو گروه آزمایشی و کنترل پیش آزمون و پسآزمون میانگینهای گروههای مورد مطالعه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون،با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تحلیل بیشتر قرار گرفت که نتایج آن در جدول زیر ارایه شده است.
بحث و نتیجهگیری بررسی دقیق نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر و مشاهدهء تفاوت معنادار در کاهش میزان اضطراب امتحان دانشآموزان گروه آزمایشی،نسبت به گروه کنترل پس از آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری،بهعنوان یک برنامهء مداخلهای،نشانگر این است که این راهبردها بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایه سوم رشته ریاضی موثر بوده و فرضیه موردنظر تایید شده و سودمندی خود را در دستیابی به هدفهای تعیینشده نشان میدهد.
اکنون ضرورت دارد این موضوع بیشتر مورد بحث قرار گیرد که چرا آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری موجب کاهش اضطراب امتحان شده است؟یافتههای به دست آمده نشان میدهد که با اجرای شش جلسهء آموزشی،سطح آگاهی دانشآموزان نسبت به اضطراب خود بالا رفته است."