Skip to main content
فهرست مقالات

پایان روشن فکری

نویسنده: ؛

شهريور 1383 - شماره 53 (8 صفحه - از 58 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : روشن‌فکران ،جریان روشن‌فکری در ایران ،دسته از روشن‌فکران ،روشن‌فکری در ایران ،جریان روشن‌فکری ،روشن‌فکران دینی کوشش ،روشن‌فکران دینی ،دینی ،کوشش ،روشن‌فکران آمریکایی ،روشن‌فکری ایرانی ،خواهش‌ها ،آقای دکتر مرتضی مردی‌ها ،آقای دکتر مردی‌ها ،آمریکایی ،آقای مردی‌ها ،روشن‌فکران محسوب ،دینی کوشش ،عقلانیت ابزاری ،نقد قدرت ،دکتر مرتضی مردی‌ها ،زندگی اجتماعی ،مسئولیت اجتماعی ،مرتضی مردی‌ها ،دکتر مردی‌ها ،روشن‌فکران و مصلحان ،کوشش داشتند ،حس مسئولیت اجتماعی

جریان روشن‌فکری در ایران با ایدئولوژی و ایده‌های انقلابی شروع شد: ایدئولوژی سوسیالیستی، ایدئولوژی ناسیونالیستی و ایدئولوژی دینی. از یک طرف با روشن‌فکران سوسیالیست روبه‌رو بودیم و دغدغه آنها تغییر در ساخت اقتصادی و اجتماعی بود. به زعم این روشن‌فکران، هرگونه تغییر در روابط تولید، از راه تغییر در ساخت سیاسی امکان‌پذیر می‌شد. از مرحوم دکتر تقی ارانی تا مرحوم بیژن جزنی، همه در زمره این دسته از روشن‌فکران قرار می‌گرفتند. از طرف دیگر، روشن‌فکران ناسیونالیستی، با شدت و دل‌مشغولی کمتر، کوشش داشتند تا با ایجاد جنبش ملی، فرهنگ و مناسبات زندگی اجتماعی ایرانیان را با اصول و آرمان آزادی و برابری و استقلال پیوند دهند. از بعضی مبارزان ملی و حقوق مدنی تا مرحوم مصدق و تا شادروان داریوش فروهر، همه در زمره این دسته از روشن‌فکران محسوب می‌شدند. روشن‌فکران دینی کوشش داشتند تا با ساخت‌شکنی در شیوه نگرش سنتی به دین و طرح سیستمیک و هندسی تفکر دینی، جریان ساخت شکنی را متوجه بنیادهای ذهنی جامعه کنند. از مرحوم آیت‌الله‌ نایینی تا مرحوم بازرگان و تا دکتر شریعتی و پس از او، در زمره این دسته از روشن‌فکران محسوب می‌شوند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.