خلاصه ماشینی:
"اما اگر بسترسازیهای فرهنگی لازم انجام نگرفته باشد و اولیا،فرزندانشان را در این زمینه به حال خود رها کرده باشند و فرزند هم بدون توجه به محتوای بازیها،از هر محصولی که در این زمینه به دستش میرسد،استفاده کند؛بازیهای اخیر ممکن است نه تنها از آثار آموزشی و تربیتی لازم برخوردار نبوده،در خلاقیت فرزندان مؤثر واقع نگردند،بلکه برای آنان، متضمن برخی از آسیبهای زیستی،روانی و اجتماعی باشند و در اثر تداوم مصرف محصولات نامناسب ویدیویی،رایانهای، به تدریج نظام ارزشیشان،تحتتأثیر القائات بازیهای اخیر قرار گیرد و بهگونهای تربیت شوند که به هیچ روی با نظام ارزشی اولیاهمخوانی نداشته باشد(منطقی،1380).
برخی دیگر از یافتههای پژوهشی در زمینهء میزان اطلاع و آگاهی اولیا از مضامین بازیهای ویدیویی-رایانهای فرزندان و تبعات زیستی،روانی و فرهنگی-اجتماعی آنها،حکایت از آن دارند که ولیا از موارد پیش گفته آگاهی کافی ندارند.
دریک بررسی مقدماتی در مورد کاربران ایرانی،مشخص شد که 50%از اولیا،کاری به بازیهای ویدیویی فرزندانشان ندارند و با استدلاهایی مانند:«نیاز بچه به بازی»،«ضرورت سرگرم شدن بچهها با بازی»،«آموزش زبان و رایانه در جریان بازیهای ویدیویی» و نظایر آنها،دست فرزندان را در استفاده از بازیها با گذاشته، بعضا هزینهء رفتن آنها به کلوپ یا گیمنت را بدون هیچ پرسش و محدودیتی پرداخت میکنند.
ثانیا،اولیا باید بدانند که شتاب در بسترسازی برای برخورداری کودک از سواد رایانهای،ممکن است تبعات زیان باری برای وی در برداشته باشد و هرگز بازیهای قدیمی و معمولی مانند دویدن در طبیعت،ساختن خانههای جنگلی در لابهلای درختان،بالا رفتن از درختان و حتی بازی کردن با قطعات وصل شدنی یا یک رادیوی خراب،جای خود را به بازیهای بدون تحرک و مجازی ویدیویی رایانهای ندهند و اگر بازیهای اخیر نیز در مجموعهء تفریحات فرزندشان قرار گیرند،فقط جای کوچکی را به خود اختصاص دهند."