Skip to main content
فهرست مقالات

نقد مفهوم عقلی اعتزالی

نویسنده: ؛

دي و بهمن 1383 - شماره 57 و 58 (9 صفحه - از 30 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : معتزله ،اشاعره ،حسن و قبح ذاتی ،ترجیح بلامرجح ،مکتب معتزله ،قبح ذاتی ،اشاعره نفی علیت ،معتزله و مکتب اشاعره ،عقلی ،آقای سروش ،اغراض در افعال ،سروش ،مکتب اشاعره ،قول به علیت ،قبح ،اشاعره و معتزله ،هیوم ،نفی علیت ،خداوند ،اصالت وجود ،مشرب ،کلامی ،عدل تجربی ،مشرب تجربی ،معتزله و اشاعره ،معلل به اغراض ،معتزله می‌گفتند ،جهنم برود ،وجود کلی ،رنج می‌برد

آقای سروش در این سخنرانی، که در قم ایراد شده است، مقایسه‌ای میان مکتب معتزله و مکتب اشاعره دارد و ویژگی‌های عقلانیت هر یک را برمی‌شمرد. به نظر ایشان معتزله به عقل‌گرایی اروپایی و اشاعره به تجربه‌گرایی اروپایی نزدیک‌اند. در مکتب معتزله، قول به علیت، کلیات، عدل عقلی، حسن و قبح ذاتی، وجود اغراض در افعال خدا، جایز نبودن ترجیح بلامرجح و... نشانه‌های عقل‌گرایی و از بالا دیدن امور است. در مکتب اشاعره نفی علیت، نام‌گرایی، عدل تجربی، نفی حسن و قبح ذاتی، نفی غرض در افعال خدا، جواز ترجیح بلامرجح و... نشانه‌های تجربه‌گرایی و از پایین دیدن امور است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.