چکیده:
وب دو دارای جنبههای گستردهای شده است که مهمترین و تأثیرگذارترین آن،شبکههای اجتماعی میباشد و امکان ایجاد شبکه اجتماعی رایگان،از پدیدههای جدید این مقوله است.در این فضا کاربران همانند ایجاد یک وبلاگ بدون پرداخت هزینه میتوانند اقدام به راهاندازی و مدیریت شبکه اجتماعی دلخواهشان کنند.در این مقاله علاوه بر ذکر نقاط قوت و ضعف ایجاد شبکههای اجتماعی در این گونه پایگاهها،بعضی از ویژگیهای سرویسدهندههای ایجاد شبکههای اجتماعی رایگان را معرفی میکنیم.
خلاصه ماشینی:
2. امکان مدیریت ظاهری و محتوایی آن اگر چه شما میتوانید در شبکههای اجتماعی طراز اول و برتر اقدام به ایجاد گروه در د ل این شبکهها نمایید،ولی در مدیریت آن باید مطیع قوانین آن پایگاه باشید و چندان دست شما برای ایجاد تغییرات در آن باز نیست و امکانات محدودی را میتوانید به گروهتان ارائه دهید؛حتی در بسیاری از موارد پیش آمده که اعمال سلایق آن پایگاه مشکلاتی را برای این گروهها ایجاد کرده است و گاهی بر اساس مقاصد سیاسی،فعالیت یک گروه را مسدود میکنند؛ نمونه آشکار آن،پایگاه فیس بوک است که اقدام به بستن صفحات و گروههای حزب اللّه لبنان و شیعیان لبنان نمود.
کاربران با استفاده از امکان رایگان ایجاد شبکه اجتماعی اقدم به راهاندازی شبکه اجتماعی میکنند و اندک اندک پایگاهشان رونق قابل توجهی پیدا میکند که با تغییر سیاستها و چرخش از رایگان به خدمات پولی و قطع شبکههای رایگان عملا تلاشهای این شبکهها را به یأس مبدل میکنند و سازندگان شبکههای اجتماعی مجبور هستند یا از ایجاد و مدیریت شبکه اجتماعی صرف نظر کنند یا از یک سرویسدهنده به سرویسدهنده دیگر نقل مکان کنند که طبیعتا باید راه برای جذب مخاطب و علاقهمند کردن و کار کردن با آنها را دوباره تجربه کنند که این آزمون و خطا برای آنها هزینهبر خواهد بود.
5. عدم امکان دسترسی به برنامهنویسی شبکه اجتماعی یکی از محدودیتهای استفاده از پایگاهها برای ایجادکنندگان شبکههای اجتماعی در این است که برای اعمال تغییرات،برنامه محدودی را در اختیار قرار میدهند و شما برای اعمال تغییرات بیشتر باید ابتدا از آن شرکت خریداری نمایید و یا درخواست خود را برای تغییرات مورد نظرتان ارسال نمایید تا تیم برنامهنویسی آن شرکت و پایگاه،درخواست شما را بررسی کرده و در صورت امکان،اعمال نمایند.