خلاصه ماشینی:
"نویسنده به توضیح این عناصر پرداخته و به این نکته اشاره دارد که این عناصر فقط به دین ژاپن تعلق ندارد بلکه از آیینهای هندی و چینی تأثیر گرفته است.
یکی دیگر از مباحث این فصل اهمیت دینی دفت اموات است که طریقهء دفن اموات به طرف مختلف را توضیح میدهد،مانند به حالت تا شده یا در کوزه دفن کردن(در دورهء یایوئی)و مقبرههای عظیم که با قطعه سنگها پوشیده شده بود(در دوره کوفون).
سومین وجه اشتراک پیوند بین ملت و دین است آیین کهن ژاپن و شینتو نسبت به طبیعت توجه داشتند علاوه بر این دو آیین،کنفوسیوس و تائو هم به هماهنگی با طبیعت تأکید میکردند.
26 مؤلف در فصل نهم،تأسیس آیین بودایی ژاپن و فرقههای تندای و شینگن را مورد بررسی قرار میدهد.
فرقهء تندایی از شینگن اهمیت بیشتری داشت از نظر دنگیودایشی که بنیانگذار این فرقه بود فرقه تینتای32نسبت به سایر آیینهای بودایی حائز اهمیتتر است.
زمانی که آیین بودا و شینتو از هم جدا شدند سال 1868 بود که این تاریخ رسمی شینتوی میانه است.
«آیین کنفوسیوس همراه با آیین بودا و شینتو برای دولت پایگاه فکری نیمه رسمی فراهم کرد و تائوی دینی نیز به همین اندازه نقش مهمی در سطح دین عامه ایفا کرد مراسم کوشین یکی از مراسمهایی بود که از تائوی تأثیر گرفته بود.
نویسنده در فصل چهاردهم آیین بودا و نوکنفوسیوسی در دورهء توکوگاوا فرقههای قدیم ظاهر شدند،هیچ فرقهء جدیدی روی کار نیامد جز اباکو که در قرن هفدهم از چین وارد شده بود این فرقه به ظواهر آیین توجه داشت."