چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان پسر پایه سوم دبیرستان های نظری شهر تهران است. بدین منظور، نمونه ای به حجم 685 آزمودنی به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. پرسشنامه های اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998)، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی پینتریچ و دی گروت (1990)، به شیوه گروهی در مورد نمونه اجرا گردید. داده های به دست آمده، با استفاده از الگوی معادلات ساختاری تحلیل شد و الگوی پیشنهادی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که مولفه های اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی دو به دو با یکدیگر همبستگی دارند (P<0.05). علاوه بر این، اجرای الگوی معادلات ساختاری نشان داد که داده ها با الگوی پیشنهادی برازش دارند AGFI=0.84, GFI=0.87, RSMEA=0.058) و (c2/DF=2.80. این بدان معناست که رابطه اهداف پیشرفت و کاربرد راهبردهای فراشناختی، مورد اثر میزان خودکارآمدی شخص است. تمامی ضرایب مسیر پیشنهادی الگو نیز معنادار بود (P<0.01).
خلاصه ماشینی:
"همخوان با این یافته،چند مطالعه دیگر نشان داده است که بین اهداف تبحری پذیرفته شده دانشجویان و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی عمیق یا خود تنظیمی آن ها،رابطه مثبتی وجود دارد(الیوت و همکاران،9991؛الیوت،مک گروگر و گیبل (9991)؛گرین و میلر،6991؛میلر و همکاران،3991؛پینتریچ،0002).
بنابراین،هدف اصلی ما در این پژوهش آزمون کردن الگویی بود که در قالب آن نقش ادراکات خود کارآمدی در میانجیگری رابطه بین اهداف پیشرفت و راهبردهای فراشناختی قابل بررسی باشد(نمودار 1).
هدف الگوی پیشنهادی بررسی نقش میانجیگرانه خودکارآمدی در بررسی رابطه جهتگیریهای هدفی و کاربرد راهبردهای فراشناختی است و همانطورکه مشاهده میشود،شاخصهای کلی آزمون نیکویی برازش،از طریق الگوی معادلات ساختاری حاکی از برازش کلی الگوست( rmsea-0.
نتایج نشان میدهد که الگوی پیشنهادی با داده برازش دارد،یعنی خودکارآمدی به خوبی توانسته است نقش میانجی گرانهای را در رابطه میان جهتگیریهای هدفی و کاربرد راهبردهای فراشناختی بازی کند.
شاخصهای تولیدی الگوی معادلات ساختاری،فقط محدود به شاخصهای برازش کلی الگوی نیست،بلکه پارامترهای استاندارد b و r و مقادیر t متناظر با آن برای هریک از مسیرهای علی از متغیرهای برونزاد جهتگیریهای هدفی تبحری به متغیرهای درونزاد کاربرد راهبردهای فراشناختی و خودکارآمدی و از جهتگیری های هدفی عملکردی اجتنابی و جهتگیری عملکردی رویکردی به خودکارآمدی (ضرایب گاما)و از متغیر نهفته میانجی خودکارآمدی به متغیر نهفته درونزاد فراشناخت(ضریب بتا)وجود دارد.
همبستگی به دست آمده در پژوهش میلر و همکاران(6991)،نیز بین اهداف تبحری و اهداف عملکردی با خود تنظیمی به ترتیب 0/26 و 0/03 گزارش شده است."