Skip to main content
فهرست مقالات

آناتومی تقاضا برای خودرو

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 55 تا 70)

کلیدواژه ها :

مدل اقتصادسنجی ،نظریه‌های اقتصادی ،اتومبیل ،تولید اتومبیل

کلید واژه های ماشینی : خودرو، تقاضا، اتوبوس، اقتصادی، کالاهای بادوام، مصرف، قیمت، تابع تقاضا، کامیون، مصرف‌کننده

در این مقاله سعی شده است که با توجه به نظریه‌های اقتصادی و داده‌های حسابهای ملی، توابع تقاضا برای خودرو تشریح شود و هدف نیز ارائه ارتباط منطقی بین نظریه‌ها و داده‌ها و واقعیتهای اقتصادی است.در این مقاله نشان داده شده است که چنانچه نظریه‌های اقتصادی را نادیده بگیریم، به نتایجی می‌رسیم که به لحاظ اقتصادی معنی‌دار نیستند.این مقاله بر تمایز تحقیقات اقتصادسنجی-که از کارهای«آماری»است و تحت عنوان تحقیقات اقتصادی رواج داشته است-تأکید دارد. در عین حال هدف از این نوشتار بررسی جنبه‌های نظری و کاربردی تقاضا برای خودرو است و ما اهمیت توجه به نظریه‌های اقتصادی و کاربرد آنها در مورد کالای خودرو را بررسی خواهیم کرد و نان خواهیم داد که عدم توجه به تئوریهای اقتصادی تقاضا می‌تواند نتایج نامطلوب، و به اصطلاح«ساختگی»ایجاد کند.

خلاصه ماشینی:

"اما خودرو از نوع اتوبوس تحت عنوان سرمایه‌گذاری در ماشین آلات ثبت می‌شود و مصرف‌کننده برای این کالا اصولا تقاضایی ندارند، بنابراین صحبت از تقاضا برای اتوبوس، بنحویکه برای خودرو از نوع سواری معمول است اصولا بی‌معنی است. این موجودی مطلوب تابعی است از قیمت نسبی‌ P و درآمد Y :بنابراین چون موجودی مطلوب قابل مشاهده نیست، به منظور عملیاتی کردن چنین استدلال می‌شود که مصرف‌کننده با توجه به اختلاف بین موجودی واقعی و موجودی مطلوب تصمیم به خرید می‌گیرد:اما مقدار خرید سالانه برابر است با تفاوت بین موجودی خودرو از یکسال به سال دیگر، البته با احتساب استهلاک. رابطه(5)تابع تقاضا برای کالاهای بادوام(در اینجا خودرو سواری)است که در آن‌ X مقدار تقاضا، P قیمت نسبی(شاخص قیمت خودرو تقسیم بر شاخص قیمت مصرف کننده)، u درآمد، S موجودی خودرو در سال قبل و u عامل اخلال است. در نتیجه گرچه خودرو از نوع اتوبوس یک کالای بادوام است اما از آنجایی که مصرف‌کنندگان این کالا را خریداری نمی‌کنند، لذا نمی‌توان از تقاضا برای اتوبوس بنحویکه تقاضا برای خودرو سواری استخراج شد صحبت کرد. چند نکته مهم در ارتباط با رابطه(11)می‌توان ذکر کرد:اول؛تابع تقاضا برای خودرو از نوع اتوبوس دارای تمام خصیصه‌های یک تابع تقاضا برای کالاهای بادوام است یعنی در آن موجودی کالا وجود دارد که آن را از کالاهایی بی‌دوام متمایز می‌کند. دوم؛تقاضا برای خودرو از نوع اتوبوس که یک کالای بادوام است، از تقاضا برای حمل و نقل مسافر که یک کالای بی‌دوام است(خدمت)، استخراج شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.