خلاصه ماشینی:
"نقش خودپنداره در موفقیت تحصیلی دانشآموزان با تکیه بر وظایف معلمان (به تصویر صفحه مراجعه شود) فاطمهء حسینی دولتآبادی عضو هیأت علمی دانشکدهء علوم انسانی-دانشگاه گیلان مقدمه در نگاه کلی،عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان در امر یادگیری،گروه همسالان،کتابهای درسی،وسایل کمکآموزشی،روش تدریس معلم و پاداشهای معلم اشاره کرد.
ارتباط یان خود و عملکرد تحصیلی در دورههای اخیر،این نظریه که فقط استعداد فرد به عنوان تنها عامل موفقیت در تحصیل باشد،مورد تردید قرار گرفته و دیدگاهی که در آن بر تصور دانشآموز از خود و تواناییهایش توجه شده،بیشتر مورد تأکید قرار گرفته است.
هنگامی که فرد تصور خوبی دربارهء خود دارد احساس میکند که موجودی تواناست و با اطمینان فکر میکند،از اینرو میکوشد که رفتارش توأم با موفقیت باشد تا بعدها موجب افزایش احساس ارزشمندیاش شود،اما برعکس، دانشآموزی که خود را ناموفق بداند عملکرد تحصیلیاش نیز پایینتر از سطح استعداد و تواناییهای ارثیاش است.
وظایف معلمان در توجه به مفهوم خود دانشآموزان «پیشرفت تحصیلی به معنای مقدر یادگیری آموزشگاهی فرد است،به طوری که بتوان عوامل مؤثر بر آن را در دو مقولهء عوامل مربوط به تفاوتهای فردی و عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش مورد مطالعه قرار داد (سلیماننژاد،1380،ص 176).
معلمان با انتظار غیر واقعی و بالاتر از توان دانشآموزانشان، به راحتی مانع پیشرفت تحصیلی آنها میشوند؛درحالیکه اگر انتظارات در حد توان ایشان باشد و از عهده انجام تکالیف درسی برآیند،با ایجاد اعتماد به نفس و تصور مثبت از خود از آمادگی بیشتری به منظور پیشرفت تحصیلی بعدی برخوردار خواهند بود."