خلاصه ماشینی:
"تا آن هنگام تنها مجسمهها در این مکانها نیز در نوع خود کاری تازه و انقلابی بود.
«کامران دیبا که علاوه بر معماری نقاشی هم میکرد طی دوران فعالیت خود در ایران نقشی مؤثر در فعالیتهای جمعی هنری آن دوره بازی کرد که با طراحی و برنامهریزی فعالیت موزهی هنرهای معاصر تکمیل و ماندگار شد»1 کریم امامی در دانشنامه ایرانیکا از دیبا بهعنوان معمار،نقاش و کاتالیزور هنری یاد میکند،یعنی کسی که روند پیشرفت جریانهای هنری در کشور را سرعت بخشید.
او بی پشتیبانی سازمانهای رسمی-موزه در فعالیت و برنامهریزیهایش مستقل از دولت بود-شخصا ساختار اداری و سازمان هنری این نهاد را پایهگذاری کرد و امکانی فراهم آورد تا موزهی هنرهای معاصر تهران دارای یکی از بهترین گنجینههای آثار هنری ایرانی و خارجی گردد.
این موزه تاکنون آخرین اثر هنری و فرهنگی او در ایران است که خوشبختانه هنوز نیز زنده و پابرجاست."