Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل مؤثر بر سهم هزینه خرید خودرو سواری نو در سبد هزینه ای خانوار شهری

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 237 تا 264)

کلیدواژه ها :

هزینه خانوار شهری ،هزینه خرید خودرو ،تقاضای خودرو ،وضعیت اقتصادی ،شاخص هزینه زندگی ،سیستم تقاضای تقریبا ایده‌آل‌ (AIDS)

کلید واژه های ماشینی : خودرو، سبد هزینه‌ای خانوار شهری، سهم هزینه خرید خودرو سواری، خانوار، هزینه، کشش، سهم، خوراکیها، دهک‌های هزینه‌های از سیستم معادلات، سیستم

بطور کلی سهم هزینه هر کالای مصرفی در بودجه خانوار، معرف میزان اهمیتی است که خانوار برای آن کالا در سبد ترکیب کالاهای مصرفی خود قائل است.در این پژوهش عوامل موثر بر سهم هزینه خرید خودرو سواری نو در سبد هزینه خانوار شهری با بکارگیری داده‌های مقطعی مربوط به سالهای 1363 تا 1380 به تفکیک دهک‌های هزینه‌های از سیستم معادلات تقاضای تقریبا ایده‌آل(AIDS)استفاده شده است.نتایج حاکی از آن است که تغییرات قیمتی هیچ یک از گروههای کالایی، تأثیری بر سهم هزینه خودرو نداشته و تنها دو متغیر مخارج واقعی مصرف کننده و بعد خانوار بر آن موثرند.همچنین نتایج محاسبه کشش‌ها(مخارج و قیمتی)، نشان می‌دهد که خودرو طی دوره مورد بررسی کالایی لوکس و با کشش بوده و با دو گروه کالایی در نظر گرفته شده(خوراکی، غیر خوراکی)چانشین شده و با مسکن، مکمل است.

خلاصه ماشینی:

"و اما ضرایب برآورد شده حاصل از معادله سوم سیستم، که ضرایب آن در ستون سوم جدول شماره(1)آورده شده است، همچنین برمی‌آید که هیچ یک از متغیرهای مستقل، قیمتی روی سهم هزینه خرید خودرو تأثیر ندارند؛یعنی می‌توان گفت تغییرات قیمتی هر چهار گروه و حتی قیمت خودرو، در سهم خودرو، در سبد هزینه‌ای خانوار شهری تأثیری نخواهد داشت و تنها دو متغیر مستقل؛مخارج واقعی مصرف کننده و بعد خانوار هستند که بر سهم خودرو تأثیر می‌گذارند بطوری که یک درصد افزایش یا کاهش در مخارج واقعی مصرف کننده سبب افزایش یا کاهش در همان جهت به میزان تقریبا 01/0 درصد در سهم هزینه خرید خودرو خواهد شد و یا در مورد بعد خانوار شایان ذکر است که یک درصد افزایش یا کاهش در آن باعث کاهش یا افزایش به میزان تقریبا 02/0 درصد در سهم خودرو می‌شود. نکته قابل ملاحظه‌ای که از این نتایج بدست آمد این بود که سهم هزینه خرید خودرو سواری نو در سبد هزینه‌ای خانوار شهری، مستقل از تغییرات قیمتی کلی گروههای کالایی، حتی قیمت خودرو در سالهای مختلف بوده و تنها دو متغیر مستقل مخارج واقعی مصرف کننده(بطور مستقیم)و بعد خانوار(در خلافت جهت)بر آن مؤثر هستند و آن را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند که این نکته‌ای قابل تأمل است و نتیجه‌ای که از آن حاصل می‌گردد بدین شرح است که قدرت خرید مردم بسیار پایین بوده و با توجه به قیمتهای کنونی خودرو، مردم قادر به خرید خودرو نیستند، این نکته در آمارهای مربوط به سهم هزینه خرید خودرو در سبد هزینه‌ای خانوار کاملا مشهود است؛زیرا در اکثر دهکها صفر می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.