Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه مثل و مسئله معرفت در فلسفه اسلامی

نویسنده:

مترجم:

(18 صفحه - از 5 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : معرفت ،عقل ،نظریه ،عقل فعال ،ارسطو ،نفس ،مسئله معرفت در فلسفه اسلامی ،فلسفه ،فارابی ،افلاطون ،اسلامی ،جنس ،معقولات ،اصالت ،کلیات ،ابن‌سینا ،صور مجرد ،ذهن ،مسئله ،بالفعل ،روانشناسی ،چیزهای ،کلی ،جهان ،معرفت فارابی و نظریه مثلی ،عقل فعال فارابی و ابن‌سینا ،فارابی عقل فعال ،عقل بالفعل ،نظریه معرفت فارابی و نظریه ،عقل فعال در روانشناسی فارابی

خلاصه ماشینی:

"ولی راستی این است که این مسئله پیش از این هم مطرح بوده و جای مهمی در ارغنون داشته است، چه مسئله کلیات چیزی جز بحث در ماهیت مثل 2 نیست و ارسطو که هیچ فرصیت را برای انتقاد از نظریه مثل افلاطون از دست نمی‌دهد در آثار متعدد منطقی خود درباره آن خاموش بماند. در آنالوطیقای اول از مسئله موردبحث در منون 3 سخن می‌گوید و«یادآوری 4 »افلاطونی را رد می‌کند و در آغاز آنالوطیقای دوم بار دیگر به همین مسئله باز می‌گردد 5 و مخصوصا در ساله اخیر نظریه علم را مورد مداقه می‌سازد و مستقیما متعرض مسئله تشکل مثل می‌شود و به این ترتیب نظریه‌ای درباره معرفت بر روش‌شناسی عمومی می‌افزاید که موضوع اصلی ارغنون است. با این همه، در همین عقل عقل فعال، که مورد اعتقاد فارابی است، قسمی«یادآوری»یا ارتباط نوع افلاطونی میان محسوس و معقول و میان نفس و جهان مثل می‌یابیم، و به این ترتیب می‌بینیم که او دچار تناقض‌گویی می‌شود و نظریه‌ای عرضه می‌کند که از عناصر ناهمگون ترکیب یافته است. ابن سینا نظریه فارابی را درباره عقل با مه جزئیاتش می‌پذیرد و مخصوصا بر دو نکته که هم جنبه ضعیف و هم وجه اصیل آن را تشکیل می‌دهد تأکید می‌کند:یکی نقش اعدای حواس است و دیگری تأثیر عقل فعال در حصول معرفت. - brehier,la philosophie de plotin,dans revue des cours et conferences,paris,1922,p. در مورد مکاتب غربی نگاه کنید به:gilson,pourquoisaint thomas a critique saint augustin,dans archives d''''hist."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.