Skip to main content
فهرست مقالات

رساله ای از شیخ یونانی در بیان دو عالم روحانی و جسمانی

مترجم:

(14 صفحه - از 23 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : افلوطین ،جسمانی ،اثولوجیا ،نفس ،شیخ یونانی ،رساله‌ای از شیخ یونانی ،بدن ،کتاب ،ستارگان ،عالم نفس میان عالم جسمانی ،نه گانه‌ها ،جوهر ،عقل ،روزنتال ،فلک ،آراء ،عالم جسمانی ،شیخ یونانی در بیان ،زمین ،شیخ یونانی از اثولوجیا ،خیر ،مقایسه ،متن ،ترجمه ،آثار منسبو به شیخ یونانی ،شیخ یونانی و اثولویا موجود ،عالم عقل ،جسمانی لطیف ،شیخ یونانی شاگرد دیوجانس ،نوشته‌های

خلاصه ماشینی:

"این شباهتها موجب شده است که محققان اروپایی از اواسط قرن نوزدهم به بعد اثولوجیا را ترجمه بخشهایی زا نه گانه‌ها، و آثار منسبو به شیخ یونانی را نیز ترجمه آزاد آراء افلوطین، و خود شیخ یونانی را هم همان افلوطین بدانند. حال اگر به نحوی ثابت شود که نوشته‌های متفرق منسوب به شیخ یونانی نیز در نهایت امر از تاب افلوطین گرفته شده است، در ان صورت نه تنها مأخذ این نوشته‌ها مشخص می‌شود، بلکه معلوم خواهد شد که شیخ یونانی هم کسی جز افلوطین نیست. البته نفس اگر در عالم خود باشد دیگر نیازی به فکر کردن ندارد، زیرا که اشیاء همگی برایش آشکار است و شکی نسبت به آنها ندارد. پس نفس(در این عالم جسمانی)نمی‌تواند به خودی خود به آن عالم معرفت پیدا کند، بلکه(برای شناخت آن)محتاج است به فکر استدلال قیاسی درباره آن. نخست مدتی به اجرام آسمانی دل می‌بندد، و در آنجا همه آنچه را که قبلا او رامشغول کرده بود به یاد می‌آورد و تصور می‌کند، و از آن بیزار و گریزان می‌شود، مانند مردی که به قله کوهی بالا می‌رود و از ن بالا مجلسی را که قبلا در آن بوده می‌بیند و در می‌یابد کن حضور در آن چه سرافکندگیی داشته است، (بدهی است که همان طور که این مرد راضی نمی‌شود دوباره به آن مجلس فرود آید) (1). دو چیز است که نفس را آگاه می‌کند که این عالم عالم او نیست:یکی چرکینی و پلیدی اجسام است، و دیگر انحلال و سیلان آنها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.