Skip to main content
فهرست مقالات

غزالی و ابن تیمیه

نویسنده:

(14 صفحه - از 67 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : ابن تیمیه، غزالی، غزالی و ابن تیمیه، منطق، شخص ابن تیمیه و غزالی، عقاید، اسلام، کتاب، تفصیل عقاید ابن تیمیه، کلام

خلاصه ماشینی:

"ابن تیمیه در کتاب الرد علی المنطقیین سخت بر ارسطو و پیروان او در یونان و در عالم اسلام تاخته است و به اینکه تصورات غیر بدیهی جز از راه حد حاصل نشود اعتراضاتی وارد ساخته است و گفته است که فایده حد فقط تمییز میان شئ محدود یا تعریف شده با غیر آن است و فایده آن«تصویر محدود و تعریف حقیقت آن»نیست، و فقط اتباع ارسطو و مقلدان ایشان در جهان اسلام چنین می‌گویند و اهل نظر و کلام از مسلمانان بر خلاف این رأی هستند. برای مثال یک کتاب کلامی یا اصولی را از قرن چهارم و پنجم با یک کتاب کلامی و اصولی از قرن ششم، یعنی از زمانی که به قول ابن تیمیه اصطلاحات منطق یونانی در اصول فقه و دین به وسیله غزالی وارد شده است، مقایسه می‌کنیم و می‌بینیم که صراحت و روشنی و نظم کتب قرن ششم به بعد خیلی بالاتر از کتب کلامی و اصولی قرن چهارم است و من مخصوصا در اینجا به کتابهای اشعری و باقلانی و قاضی عبد الجبار همداین اشاره می‌کنم که تا چه اندازه از نظم و انسجام منطقی خالی هستند و خود کتابهای ابن تیمیه نیز گرفتار همین نقص است. پس از آن ابن تیمیه مطالب مفصلی در رد بر تحدید و تعریف منطقی می‌آورد که چون مربوط به شخص غزالی نیست از ذکر آن صرف نظر می‌شود و همین قدر متذکر می‌شویم که بیشتر آن یا از باب مغالطه است و یا از باب عدم درک مقاصد فلاسفه و علمای منطق است و فقط به این نکته اشاره می‌کنم که ابن تیمیه می‌گوید:«اینها(یعنی فلاسفه)می‌گویند منطق میزان علوم عقلی است و مراعات آن ذهن را از خطای در فکر باز می‌دارد، همچنانکه عروض میزان شعر است و نحو و تصریف میزان الفاظ عربی است و آلات مواقیت(ساعات)میزان اوقات است»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.