خلاصه ماشینی:
"(Pollitt,2003) در این تعریف از پاسخگویی،دو طرف پاسخگو و پاسخ خواه وجود دارد و روابط بین آنها متشکل از اجزای زیر است: پاسخو باید احساس تعهد(اجبار)داشته باشد که پاسخ خواه را از روابط خود با دیگران از طریق ارائه اطلاعات مختلف آگاه کند.
وقتی پاسخگویی و شفافسازی در فعالیتهای دولتی افزایش مییابد،به تبع آن اعتماد عمومی به رفتار مدیران دولتی افزایش مییابد و توازنی بین این دو مفهوم برقرار (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1-ابعاد و سطوح پاسخگویی عمومی میشود.
دقت در ناکارآمدی مدیریت دولتی بیانگر فرایندی است که در آن، (به تصویر صفحه مراجعه شود) پاسخگویی مجموعهای از روابط اجتماعی است که براساس آن شخص برای توضیح و توجیه رفتار خود (روابط خود)با دیگران احساس تعهد میکند دولت نقش ضعیفی در ارائه خدمات عمومی ایفا میکند، مردم به عملکرد ضعیف دولت در سالهای متمادی عادت کردهاند و انگیزه کمی برای تقاضای بهسازی خدمات دولتی دارند، دولت فشار اندکی از سوی مردم احساس میکند و احساس پاسخگویی کمی نسبت به مردم دیده میشود، خدمات عمومی همچنان ضعیف ارائه میود.
چنانچه این فرایند تقویت شود یعنی به دنبال پاسخ خواهی و فشار عمومی،پاسخگویی عوامل اجرایی دولت بهبود یابد،هر روز بر بهبود خدمات عمومی افزوده میشود و در مورد کالاهایی که تولید آن توسط بخش عمومی ضرورتی ندارد، دولت راغب خواهد شد تصدیگری خود را کاهش دهد و با هدف افزایش کارایی و بهبود ارائه خدمات،تولید اینگونه کالاها و خدمات را به بخش خصوصی واگذار کند."