Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر کبیر یا مفاتیح الغیب

نویسنده:

(18 صفحه - از 91 تا 108)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، تفسیر کبیر، رؤیت، معتزله، خداوند، قرآن، نفی، قتل، امام فخر، ادراک

خلاصه ماشینی: "و در اینصورت،کلام از اینجا به این مبحث منتقل می‌گردد که آیا این گونه آیات خاصهدلالت بر حصول رؤیت دارند یا نه؟ وجه ششم:به موج بآیه گوییم،اگر هم بپذیریم که به قول شما«ابصار»(دیدگان)خداوند تعالی را ادراک نمی‌کنند،به چه دلیل می‌گویید که«مبصرین»(بینندگان)نیز او را ادراک نمی‌کنند؟و این مجموع سؤالها و جوابهای ما بر وجهاول است. وجه اول:در پاسخ او باید گفت که گیریم رؤیت اجسام و اعراض،هنگامسلامت حاسه(چشم)و حضور مرئی و حصول سایر شرایط،واجب است،د راینصورت چرا می‌گویید که از این شرایط لازم می‌آید که رؤیت خداوند تعالی هنگامسلامت حاسه و وجود مرئی و صحت رؤیت او واجر باشد؟مگر نمی‌دانید که ذات حق تعالی با ذوات دیگر فرق دارد؟و از ثبوت یک کم دربارۀ یک چیز،ثبوت همانحکم یا نظیرش در حق آنچه مخالف اوست و با آن فرق دارد،برنمی‌آید؟و جایشگفتی است که معتزله از گذشته تا حال،به این دلیل استناد و اعتماد کرده‌اند،حال انکه ادعای هوش و هنر کامل در حق خود دارند و هیچکس از آنان از اینمسأله و رکاکت این سخن آگاه نشده است. اما وجه سوم:در پاسخ او گوییم چرا جاز نیست که بگوییم اهل بهشتخداوند را می‌بیند و اهل جهنم نمی‌بینند؟و این به قول شما نه از جهت قرب وبعد است،بلکه از آن جهت است که خداوند تعالی رؤیت را در دیدگان اهل بهشتمی‌آفریند و در دیدگاه اهل جهنم نمی‌آفریند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.