Skip to main content
فهرست مقالات

بهبود کمی مالیات در گرو خدمات رسانی

نویسنده:

(24 صفحه - از 105 تا 128)

کلید واژه های ماشینی : مالیاتی ،اطلاعات ،مؤدیان ،تمکین ،ارائه اطلاعات ،سطح خدمات و ارائه اطلاعات ،قوانین ،اظهارنامه ،تمکین مالیاتی ،تمکین از قوانین مالیاتی ،درآمدهای ،اداره ،پرداخت مالیات ،مدیریت مالیاتی ،فرار مالیاتی ،خدمات ،مؤدیان مالیاتی ،ترفندهای مالیاتی ،اداره درآمدهای داخلی ،افزایش تمکین مالیاتی ،عدم تمکین مالیاتی ،سیستم مالیاتی ،مدیریت مالیاتی در افزایش تمکین ،ارائه اطلاعات لازم ،وظایف ،ارائه خدمات به مؤدیان ،فرهنگ مالیاتی ،جهت افزایش تمکین مالیاتی ،برنامه‌های اطلاعاتی ،مالیات بر درآمد

خدمات‌رسانی به مودیان مالیاتی موجب دستیابی به وضعیتی در نظام مالیاتی است که پیروی و تمکین از قوانین مالیاتی را برای مودیان به سادگی میسر سازد تا آنها بتوانند داوطلبانه به تکالیف و تعهدات قانونی خود عمل کنند.به عبارت تسهیل در اجرای وظایف قانونی توسط مودیان مالیاتی مستلزم اقداماتی نظیر بهبود سطح خدمات از طریق دستور العمل‌های روشن، فرمهای ساده و قابل فهم و نیز ارائه اطلاعات لازم به آنها می‌باشد.این امر باعث بالا بردن ارتباط و سطح تبادل نظر با مودی و تقویت وجهه ادارات مالیاتی خواهد شد.مقاله زیر نگاهی دارد به چگونگی سطح خدمات و ارائه اطلاعات، سهولت قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی؛

خلاصه ماشینی:

"در کشورهای توسعه یافته که از فرهنگ مالیاتی بالایی برخوردارند و سیستم مالیاتی این کشورها مجهز و کارا می‌باشد کمتر امکان فرار مالیاتی وجود دارد و مؤدیان مالیاتی از ترفندهای مالیاتی بیشتر استفاده می‌کنند اما در ایران به دلیلی پایین بودن سطح فرهنگ مالیاتی و عدم وجود سیستم مالیاتی مجهز، فرار مالیاتی در سطح گسترده‌ای مطرح است و همین امر موجب گردیده که میزان وصولی مالیات با وجود منابع درآمدی بالقوه در سطح پایین قرار گیرد 2 . از سوی دیگر مأموران تشخیص مالیات نیز عقیده دراند که مؤدیان مالیاتی اعتقادی به پرداخت مالیات ندارند و سعی در کتمان درآمد واقعی خود دارند و با این کار دست به ترفند و حیله‌ای می‌زنند و حتی گاهی برخی از آنان دفاتر مخصوص برای ارائه به وزارت امور اقتصادی و دارایی تنظیم می‌کنند. مدیریت مالیاتی از یک‌سو با ارائه شیوه‌های نوین آموزشی می‌تواند مردم را نسبت به مسائل مالیاتی آشنا سازد، و در این صورت است که مؤدیان با اطلاع و اشراف کامل از قانون اقدام به تسلیم اظهارنامه نموده و درصد اظهارنامه‌های تسلیم شده و میزان صحت آنها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و از سوی دیگر می‌تواند عناصر کافی و نیروهای لازم را برای تمکین مؤدیان فرام نماید. بعضی از نشریات که مورد استفاده عموم هستند در ادارات درآمدهای داخلی و کتابخانه‌های عمومی در(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره(1):برنامه‌های اطلاعاتی برای مؤدیان در کشورهای منتخبمأخذ:کاسانگرا میلکا، بهبود مدیریت مالیاتی در کشورهای در حال توسعه، ترجمع علی اکبر عرب مازار و اصغر شایانی، دانشکده امور اقتصادی‌سراسر کشور در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.