Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش: نگاهی مختصر به راهکارهای ایجاد بازار مشترک اسلامی

گزارشگر:

ISC (8 صفحه - از 129 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : ایجاد بازار مشترک اسلامی، راهکارهای ایجاد بازار مشترک، تجارت، اقتصادی، تجاری، اتحادیه اروپا، جهانی شدن، کشورهای در حال توسعه، تشکیل بازار مشترک اسلامی، رشد

خلاصه ماشینی:

"این کشورهای اروپایی به دلیل داشتن رشد اقتصادی بالا، سهم بیشتری از اقتصاد جهانی را به ست گرفتند و توانستند بازار یگانه‌ای برا خودشان ایجاد کنند و همین امر موجب واکنش سریع غولهای اقتصادی جهان(آمریکا و ژاپن و تشکیل موافقتنامه‌های نفتا و اسیان باغ)بوده است. آقای دکتر چودری از عربستان با بیان مشکلات و چشم‌اندازهای همگرایی اقتصادی میان کشورهای اسلامی این مسئله را مطرح کرد که چه فعالیت‌هایی می‌توانند کشورهای اسلامی را تقویت کنند؟به نظر او هیچ بازار مشترکی بدون تغییر نظرهای خودش در مقابل مباحث مختلف جهانی موفقیت به دست نمی‌آورد. دکتر عارف از مالزی اظهار می‌دارد در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم موانعی عمده برای تصویب اتحادیه وجود دارد:از جمله نبود یک اراده سیاسی، فقدان تفکری که کشورهای مختلف بتوانند بر اساس آن یکدیگر را تکمیل کنند، موانع مسایل اجتماعی در هر کشور و از جمله ایجاد محدودیت‌های زیادی از سوی قومی بر اقوام دیگر، ترس از برتری یافتن یک کشور بزرگ اتحادیه بر کشورهای کوچکتر، توزیع غیرعادلانه کالا و مدیریت غلط کلان اقتصادی که مجموعه این عوامل باعث فشار زیاد بدهی‌ها می‌شود. آقای دوما به بیان تأثیر سیاسی، تجاری جهانی شدن بر سازمان کنفرانس اسلامی و نگاهی به تجربه اتحادیه اروپا می‌پردازد و اظهار می‌دارد اتحادیه اروپا در بر گیرنده 15 کشور است کهاتحاد گمرکی تممی کالاهای تجاری را مد نظر دارد و قوانینی را تعیین نموده است تا بتواند تجارت بین کشورهای اروپایی را گسترش دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.