Skip to main content
فهرست مقالات

«سیاست» در فلسفه سیاسی اسلامی

نویسنده:

مترجم:

(25 صفحه - از 68 تا 92)

کلید واژه های ماشینی : سیاسی ،سیاست ،اسلامی ،فلسفۀ سیاسی اسلامی ،فلسفۀ سیاسی ،حکومت ،ابن تیمیه ،سعادت ،فقها ،دین ،شریعت ،فارابی ،انسان ،مدینۀ ،زندگی ،قوانین ،علم ،جامعه ،زندگی سیاسی ،دولت ،عقل ،نظام ،نظام سیاسی ،ادارۀ ،علم سیاست و فلسفۀ سیاسی ،علم سیاسی ،مدینۀ فاضله ،ابن تیمیه نظام حکومتی ،علم سیاست ،اصول

خلاصه ماشینی:

"5 باید توجه داشت که فقهای مسلمان در تشریح نظریات قانونی و نظریات مربوط به حکمرانی(سیاست)نه تنها متأثر از اصول مذهبی بودند،بلکه واقعیتهای سیاسی حاکم بر دولت اسلامی-که سرآغاز آن اواسط قرن دهم بود-نیز آنان را تحت تأثیر قرار می‌داد. روش کار و الگو به توسط ماوردی در کتاب احکام- السلطانیة،یعنی اولین تجزیه و تحلیل همه جانبه و منسجم از نظام اسلامی حکومت تحت عنوان سیاست شرعی(حکومتی که بر قوانین الهی مبتنی است)،ارائه شده بود. 2 دیدیم چگونه فقها و نظریه‌پردازان مسملان در نظریه‌های اساسی خود نسبت به خلافت، از سیاست معانی زیر را مراد می‌کردند:1)ادارۀ امور انسانها بر طبق شریعت- سیاسة الشرعیه،یعنی نظام سیاسی کاملی که عدالت و سعادت را در این جهان و آمرزش را در عالم دیگر تضمین می‌کند؛2)تصمیمات حاکم برای حل و فصل اموری که به طور دقیق در قوانین الهی از آنها صحبت نشده بود،مشروط بر اینکه آنها با احکام اصلی اسلامی مایرت نداشته باشند؛3)تصمیمات و تدابیر مخالف شریعتی که به مقتضای اهوای نفسانی حکام یا به دلایل صرفا دنیوی حکومت اتخاذ می‌شد و 4)قواعد رفتاری عملی و مصلحت- اندیشانه‌ای که به وسیلۀ مشاوران شهریار به عنوان ابزاری برای حکومت با ثبات و موفق طرح‌ریزی شده بود. افزون بر آن،درگیری او با زندگی اجتماعی و سیاسی-عملی که فارابی به طور کلی از آن کناره گرفت-ممکن است او را بیشتر به جانب حزم و احتیاط کشانده باشد و یا اینکه بیشتر آگاه شده ست که برای حفظ یک جامعۀ با ثبات و عادلانه باید اولویت قانون مذهبی را مورد تأکید قرار داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.