Skip to main content
فهرست مقالات

قضایای انفصالی در منطق اسلامی و منطق جدید

نویسنده:

(18 صفحه - از 27 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : قضیه، منطق، قضیه منفصله، صدق، انفصال، شرایط صدق قضایای منفصله، قضیه منفصله مانعةالخلو، اقسام قضیه منفصله در منطق، منطق جدید، کذب قضیه منفصله حقیقیه

خلاصه ماشینی:

"برای مثال وقتی می‌گوییم«احمد روزها یا به شنا می‌رود یا پیاده‌روی می‌کند»اگر منظور گوینده این باشد که احمد یکی از این دو ورزش را-لااقل و لااکثر-انجام می‌دهد در این صورت«یا»را در معنای انفصال حقیقی به کار برده‌ایم، و چون صدق قضیه«احمد شنا می‌کند»در صورت کذب «احمد پیاده‌روی می‌کند»، و بالعکس، مربوط به رابطه مفاهیم نیست بلکه مربوط به تصمیمی است که احمد اتخاذ کرده و منعکس کننده واقعیات تجربی است آن را منفصله حقیقیه اتفاقی می‌خوانند. ارموی‌ در مورد دو قسم دیگر یعنی قضایای مانعةالجمع و مانعةالخلو نیز همین نظر را دارد، یعنی اظهار می‌دارد که در صورتی که قضیه منفصله، مانعةالجمع عنادی، یا مانعةالخلو عنادی شرایط صدق مذکور در جداول مربوط به آنها را دارا باشد، باز ممکن است این دو نوع قضیه کاذب باشد. اگر شرایطی که کاتبی برای تشکیل یک قضیه منفصله لازم شمرده است-شرایط مندرج در هر یک از جداول سه‌گانه فوق-شرایط لازم و کافی برای صدق و کذب قضایای منفصله تلقی شود و رعایت هیچ‌گونه شرط دیگری مانند عنادی بودن رابطه اجزاء در واقع لازم شمرده نشود چنین نظریه‌ای صراحتا تجویز می‌کند که از هر قضیه صادق p مانند«عراق ایران را در شهریور 1359 مورد تجاوز نظامی قرار داد»و هر قضیه صادق یا کاذب دیگر q، مانند«مجاهدین افغان در تابستان 1366 پیروز شدند»یک قضیه منفصله تشکیل دهیم و بگوییم«عراق ایران را در شهریور 1359 مورد تجاوز نظامی قرار داد یا مجاهدین افغان در تابستان 1366 پیروز شدند»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.