Skip to main content
فهرست مقالات

شعر حکمت نسبت شعر و شرع از نظر عطار

نویسنده:

(54 صفحه - از 3 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،عطار ،شرع ،حکمت ،شاعر ،حکم ،عقل ،شعر حکمت ،شعر حکمت نسبت شعر ،شریعت ،دینی ،حکمت نسبت شعر و شرع ،سنایی ،فلسفه ،معانی ،اسلام ،شعر و شرع ،سخن ،ذوقی ،لفظ ،نفس ،کلی ،شعر فارسی ،حقیقت ،طبیعت ،انسان ،علمی ،شناخت ،پیامبر ( ص ) ،نسبت

خلاصه ماشینی:

"از این رو ما نیز پیش از اینکه وارد موضوع اصلی خود یعنی پیوند شعر و شرع بشویم، لازم است نگاهی به مسأله‌ای که عطار با آن مواجه بوده است بیندازیم و ببینیم وی چگونه عقیده کسانی را که از لحاظ دینی مخالف شعر و شاعری بودند رد می‌کند. این جامها مختلف بود، ولی شرابی که در همه آنها ریختند از یک خمخانه بود، و آن خمخانه شرع محمدی(ص)بود، بنابراین، شعر حکمت عطار اگر چه دارای معنانی بکر است و حاصل ذوقی است که شاعر شخصا تجربه کرده است، ولیکن جنبه خصوصی ندارد، و لذا می‌توان بر اساس آن مکتبی را بنیان نهاد که جانشین فلسفه شود. عطار به این ذوق هم رسیده است و در اینجا نیز برای اظهار حالات و مواجید خود باز به شعر روی می‌آورد، اما شعری که در این مرتبه می‌سراید با شعر حکمت او فرق دارد، عطار در این مرتبه در حقیقت از نسبتی که با حق بر قرار کرده است سخن می‌گوید. همه او بود لیکن در حقیقت شد او خاموش و دم زد از شریعت 83 بر گردیم به مسأله سنایی و تحقیری که او از شعر خود نموده است و این مسأله که مسأله عطار نیز هست، در تمییزی که او میان سخن پیامبر و سخن شاعر قابل شده است پاسخ گفته شد. در اینجا همین قدر می‌گوییم که تجربه نظامی نسبت به شرع(یعنی وحی، یا علمی که خداوند در شب معراج به پیامبر اکرم(ص)آموخته است)مانند تجربه عطار و سنایی تجربه‌ای است قلبی و ذوقی و شاعر به زبان رمز درباره این تجربه در ابتدای مخزن الأسرار به تفصیل سخن گفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.