Skip to main content
فهرست مقالات

ظهور کرامیه در خراسان

نویسنده:

مترجم:

(13 صفحه - از 127 تا 139)

کلید واژه های ماشینی : کرامیه ،کرامیان ،محمد بن کرام ،ابو بکر محمد ،مذهب ،محمد بن کرام سگزی نیشابوری ،سلطان ،حسنک ،قدرت فرقه ابو بکر محمد ،شهر ،بیهقی ،فرقه کرامیه ،قاضی ،تاریخ ،تعالیم ،زاهد ،زاهد بن زاهد بن زاهد ،مردم ،مدرسه ،ابن کرام ،ابو بکر محمد بن‌اسحق ،تاریخ بیهق ،سلطان محمود ،قدرت ابو بکر در نیشابور ،محمد بن کرام به دست ،قاضی ابو سعید محمد ،ابو بکر محمد و قاضی ،در نیشابور ،مدرسه کرامیان ،حاکم

خلاصه ماشینی:

"ولی اگر هم شباهتهایی میان آنها وجود داشته، این امر مانع از آن نمی‌شده است که محمد بن کرام در روزگار خود و نیز در فرقه خود در قرون بعد، مورد حمله‌های مداوم متکلمان سنی از فرقه‌های حنبلی و شافعی گرفته تا مکاتب ظاهری محافظه‌کار قرار بگیرد. ابو بکر چون خود را ناگزیر از پاسخ دادن دید منکر پایبند بودن به چنین اعتقاداتی شد و به این ترتیب از مجازات مرگ جان به در برد، ولی محمود به حکام و رؤسای محلی خراسان فرامان داد تا در کار اعضای این فرقه تحقیق کنند و مدارس و منابر را از وجود آنها پاک کنند. ولی ابو بکر محمد که تشنه انتقام بود گواهی رسمیی تقدیم سلطان کرد که در آن قاضی متهم به داشتن عقاید معتزلی شده بود و گروهی از هواخواهان خود را گرد آورد تا این معنی را تصدیق کنند. نگاه کنید به مقاله«کرامیه»مارگو لیوث در دایرة المعارف اسلام؛سبکی، طبقات الشافعیة الکبری، قاهره، دوم، ص 4-53، که در آن، به نقل از تاریخ علمای نیشابور حاکم البیع، شرح حالی از محمد بن کرام به دست داده است (نگاه کنید به یادداشت شماره 22)؛و مدخل«کرامیه»در سمعانی، انساب، چاپ عکسی، لندن 1912، برگهای 477 الف-476 ب که مخصوصا مهم است. چون حکایت در زمانی قرار داده شده است که ابو علی سیمجوری قدرت را در خراسان در دست داشته، و نکته اصلی در این حکایت هم همین قدرت ابو علی است، ما در اینجا با یک خلط تاریخی سر و کار داریم و در نتیجه باید گفت که حکایت غیرتاریخی است؛ابو علی در 387/997 وفات یافت و حسنک وقتی که در سال 415/1024 به وزارت رسید هنوز جوانی بیش نبود(سمعانی، برگ 323 ب؛ آثار الوزراء، برگ 113 ب)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.