Skip to main content
فهرست مقالات

سیر مسأله توحید در عالم اسلام تا قرن هفتم هجری

مترجم:

نویسنده:

(20 صفحه - از 195 تا 214)

کلید واژه های ماشینی : توحید، وحدت، معتزله، خدا، اسلامی، ذات، الوهیت، صفات، حق، انسان

خلاصه ماشینی:

"توحید ربوبی در نظر ابن‌تیمیه مظهر دوم توحید«توحید ربوبی»است و آن اقرار بنده است به اینکه پروردگار یکی است و احساس ابنکه فعل او همه چیز را در بر می‌گیرد و تقدیر و هدایت او شامل همه چیز است، اما می‌شود پرسید که فرق این با توحید الوهیت چیست؟ در روش تفکر و کلامی ابن‌تیمیه«اندیشه صفات»دو نقش مهم را به عهده داشته و نشانه دو امر اساسی بوده است، یکی اطلاع بر صفات خاص خدا با همان معانی و حقایقی که دارد مانند حیات و قدرت و اراده و علم و کلام... براستی این وحدت عبودیت است که برای وجدان انسانی وسایل آزادی از همه قیود و زنجیرهایی که گرد او را گرفته و او را فرو بسته فراهم می‌سازد، چون عبودیت الله یعنی بندگی حق مطلق و کمال مطلق، مگر نه ایکه خدا در ذات خود حقیقت و محبت و حیات محض است و سرچشمه هر حقیقت و محبت و حیاتی می‌باشد؟ اما وحدت عبادت که جنبه دوم توحید عبودیت است مظهر خارجی آن و ثمره عملی و نشانه آن می‌باشد، اگر انسان فقط بنده خداست پس بندگی کردن هم برای خداست و بس، پس موضوع والای هرگونه نیکی و خوبی و نذر و قربانی خداست(یا اینکه باید او باشد)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.