Skip to main content
فهرست مقالات

سیر مسأله توحید در عالم اسلام تا قرن هفتم هجری

مترجم:

نویسنده:

(20 صفحه - از 195 تا 214)

کلید واژه های ماشینی : توحید ،وحدت ،معتزله ،خدا ،اسلامی ،ذات ،الوهیت ،صفات ،حق ،انسان ،اراده ،توحید الوهیت ،اصل توحید ،توحید الوهی ،حقیقت ،کمال ،مسأله توحید در عالم اسلام ،مظهر ،فعل ،مطلق ،اندیشه توحید ،اندیشه ،عبادت ،نظریه توحید ،دینی ،کثرت ،ذات الهی و توحید ذاتی ،عقیده ،مخلوق ،سیر مسأله توحید

خلاصه ماشینی:

"توحید ربوبی در نظر ابن‌تیمیه مظهر دوم توحید«توحید ربوبی»است و آن اقرار بنده است به اینکه پروردگار یکی است و احساس ابنکه فعل او همه چیز را در بر می‌گیرد و تقدیر و هدایت او شامل همه چیز است، اما می‌شود پرسید که فرق این با توحید الوهیت چیست؟ در روش تفکر و کلامی ابن‌تیمیه«اندیشه صفات»دو نقش مهم را به عهده داشته و نشانه دو امر اساسی بوده است، یکی اطلاع بر صفات خاص خدا با همان معانی و حقایقی که دارد مانند حیات و قدرت و اراده و علم و کلام... براستی این وحدت عبودیت است که برای وجدان انسانی وسایل آزادی از همه قیود و زنجیرهایی که گرد او را گرفته و او را فرو بسته فراهم می‌سازد، چون عبودیت الله یعنی بندگی حق مطلق و کمال مطلق، مگر نه ایکه خدا در ذات خود حقیقت و محبت و حیات محض است و سرچشمه هر حقیقت و محبت و حیاتی می‌باشد؟ اما وحدت عبادت که جنبه دوم توحید عبودیت است مظهر خارجی آن و ثمره عملی و نشانه آن می‌باشد، اگر انسان فقط بنده خداست پس بندگی کردن هم برای خداست و بس، پس موضوع والای هرگونه نیکی و خوبی و نذر و قربانی خداست(یا اینکه باید او باشد)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.