Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآنی و پیدایش زبان عرفانی

نویسنده:

مترجم:

(53 صفحه - از 52 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، تفسیر، مقاتل، عرفانی، تفسیر قرآنی، خدا، زبان، اسلامی، غیب، معنی

خلاصه ماشینی: "ولی آنچه مورد سؤال ماست دانستن این معنی است که آیا یکی از این دو تفسیر بیش از دیگری حق‌ دارد که خود را قدیمترین تفسیر سنتی و بنابر این بهترین معرف صدر اسلام بداند، که گواه روح حقیقی قرآنی بوده است؟ به عبارت دیگر، و برای آنکه هر گونه شائبه مشاجره جویی را از خود دور کرده باشیم، می‌گوییم که در اینجا مسئله مورد توجه ما، به دلیل اینکه به مسئله تکون اصطلاحات عرفانی در اسلام مربوط است، این است که آیا این تفسیر استعاری که به یمن نهضت تصوف در اسلام تسنن نشو و نما یافته و اصطلاحات عرفانی در آن پرورده شده است-زیرا در اسلام، چنانکه گفتیم، همه چیز از قرآن آغاز می‌شود-ریشه در قدیمترین تفسیر قرآنی دارد، یا، چنانکه فقها می‌گویند، یک بدعت بعدی است که علل آن را، چنانکه بعضی گفته‌اند، باید در جای دیگری جز در اسلام جستجو کرد؟ 1. همچنین وقتی که قرآن می‌فرماید:ان اکرمکم عند الله اتقیکم:هر آینه گرامی‌ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست (حجرات:13)، آنچه توجه مقاتل را به خود جلب می‌کند اهمیت عام و شامل این آیه و درس اخلاقی و روحانیی که می‌توان از آن گرفت-چنانکه بعد از او صوفیه خواهند گرفت-نیست، بلکه او به این گزارش اکتفا می‌کند که مقصود این آیه بلال حبشی است که بعضی از قریشیان او را به هنگام اذان گفتن استهزا می‌کردند و می‌گفتند:«آیا پیغمبر جز این کلاغ سیاه کسی را نیافته است؟» و این هم دو مثال دیگر که مربوط به آیاتی است که در تفسیر آنها سخنان بسیار نوشته شده است، و مقاتل با توجه به سیاق کلام آنها را بسیار روشن یافته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.