Skip to main content
فهرست مقالات

عباس بن احنف و آرمان گرایی در عشق

نویسنده:

مترجم:

(9 صفحه - از 26 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : عشق، شعر، درد، عاشق، معشوق، آرمانی، شاعر، مد، عباس بن احنف و آرمان‌گرایی، شعر عاشقانه

خلاصه ماشینی: "اگر بپذیریم که عشق آرمانی،بدان گونه که در متون غیر عرفانی آمده است،عشقی استوصف ناشدنی،و نیز بپذیریم که راز عشق و عاشق در همین نکته نهفته است،آنگاه دیگر همهچیز واضح و روشن خواهد شد-البته تا آن حد که در این‌گونه مسائل می‌توان به وضوح وروشنی دست یافت. از این رو نیز عاشق از گرایش به هر نوع عشق کامیابسرباز می‌زند،از آنچه می‌تواند شادی و بهروزی برایش فراهم آورد،روی می‌گرداند،دربیان عشق خود به توصیف هیچ کس،حتی به توصیف معشوق نمی‌پردازد،نسبت به آنچه بر اومی‌گذرد،چنانکه نسبت به زیبایی معشوق،بی تفاوت می‌ماند،بر آن است که با اشعاریبرگرفته از سنت و قرارداد احساسی را که تاکنون بی سابقه بوده است وصف کند:و اینمضمونی است که دوست دارد همواره از آن سخن گوید. ولی غایت این عشق که کشمکشی این چنین بی‌فرجام در درون عاشق برمی‌انگیزد،چیست؟شعر عباس از این دیدگاه ناقص است:این شعر نالۀ عاشقی است که مایل نیست بهعمق درد خود راه یابد. ولی این ناپیوستگیاشعار-تنها شیوه‌ای که می‌توان ناگفتنی را با آن بازگفت-از همۀ آنچه جنگ نگاران بی درددر وصف درد عشق گفته‌اند،صادقانه‌تر و طبیعی‌تر است،و نیز گویای آنکه عاشق از مراحلنخستین درگذشته است،زیرا چنانکه دیلمی گوید،دل نازک را دردی ظریف بایسته است،وهرچه عشق لطیف‌تر باشد،شکنجۀ تناقض آمیز آن نیز بیشتر خواهد بود. حتی آنگاه که این گونه مضامین مختلف می‌انجامد:ضعف و لاغری نشانه‌ای است از آنکه عاشقاز دنیا و لذتهای آن چشم پوشیده و خود را در خدمت معشوق گمارده است؛بی‌خوابی ویخاطرۀ دیدار شبح معشوق را،همانند نسیب،به یاد می‌آؤرد؛فرسودگی جسمانیش نیز طلیعۀمرگ و نیل به مقام عاشق کامل است و گویای آنکه در راه عشق فنا خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.