Skip to main content
فهرست مقالات

شبهات ابلیس

نویسنده:

مصحح:

(15 صفحه - از 35 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : ابلیس ،شبهات ،شبهات ابلیس ،شر ،عقل ،حکم ،حکمت ،شیطان ،جواب ،تکلیف ،تعریض ،آدم ،عدل ،تعالی ،مذهب ،کلام ،خلق ،استحقاق ،طاعت ،شبهات ابلیس لعین ،شبهات ابلیس متتبعان شهرستانی ،ظاهر ،حسن ،اصل ،شبهات ابلیس لعین مذکور ،شهرستانی شبهات ابلیس ،علم ،شبهات مذکور ،حکم عقل ،مذکور

خلاصه ماشینی:

"و بالجمله تفصیل شبهات ابلیس لعین بر وجهی که فاضل اشعری مذهب محمدشهرستانی در کتاب ملل و نحل آورده آن است که ابلیس غوایت مصیر در مقام عتاب حضرتحکیم علیم قدیر گفت:من مسلم می‌دارمم که آفریدگار تعالی خدای من و خدای سایر خلایق وقادر و عالم و حکیم است،لیکن مرا بر مساق و روش حکمت او سؤالی چند است: اول آنکه پیش از آفریدن من می‌دانست که چه چیز از من صادر خواهد شد،پس مراآفرید،حکمت در خلق چه بود؟ دویم آنکه[چون مرا]به مقتضای اراده و مشیت خود آفرید،چرا تکلیف من به معرفت وطاعت خود نمود،و چه حکمت است در این تکلیف به آن که منزه است از انتفاع به طاعت و(1). و عجب‌تر آنکه فخر رازی به آن همه دعوی فهم و نکته طرازی مبالغۀ بسیار در تحسیناین سخن فاسد نموده و گفته که اگر جمیع خلایق اولین و آخرین جمع شوند و خواهند کهبنا بر اصول معتزله و قول به قاعده حسن و قبح عقلی جواب از این شبهات گویند،مخلصینخواهند یافت،بلکه جواب منحصر در همان است که خدای تعالی بر طبق اصول اشاعرهفرمود،و لهذا بعضی گفته‌اند که:جل جناب الحق عن أن یوزن بمیزان الأعتزال. جواب از شبهۀ سیم آن است که غرض از تکلیف ملائکه به سجود آدم علیه السلام اظهارزیادتی فضل و کمال و استحقاق خلافت او از خدای متعال بود،و آنکه در آن میان سوءاستعداد و شیطنت ابلیس ظاهر شود تا هر یک به آنچه جزا و سزا و آثار قابلیت و استعداداوست از طاعت و معصیت برساند و از آن بر حسن فعل خود از لطف و عقاب و ثواب حجتقائم سازد که اگر بدون ظهور سوء استعداد ابلیس او را عقوبت می‌فرمود مظنۀ اعتراض ازاو،بلکه از دیگران نیز می‌بود،و لله الحجة البالغه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.