Skip to main content
فهرست مقالات

نکته گیریهای ملاصدرا بر بوعلی

نویسنده:

(9 صفحه - از 105 تا 113)

کلید واژه های ماشینی : ملاصدرا، نفس، عقل، ملاصدرا بر بوعلی، ذات، جسم، جوهری، فلسفه، شئ، حرکت، نبات، جواب، احکام، ماده جسمانی نبات و حیوان، مجرد، جمله، واحد، افلاک و نفوس فلکی، معانی، درک، حال آن‌که ملاصدرا، ماده، خدا، قوه جسمانی، فلسفه بوعلی و بقیه، نفوس حیوانات جواهر عقلیه، قوای مجرد نفس، شئ غیر مجرد، نفس نباتی و حیوانی، نفسیت نفس

خلاصه ماشینی: "این است که با یک تورق سطحی فی المثل در اسفار و حتی مراجعه به اعلام آن که به طور ناقص و سردستی تهیه شده است کثرت مراجعات و ارجاعات ملاصدرا به مشائیان خصوصا بوعلی و پیروان او و مخالفان او و مدافعان او به چشم می‌خورد، و طبعا به ذهن هر خواننده‌ای می‌آید که چه خوب بود اهم موارد اختلاف نظر در این دو مکتب مهمه فلسفه اسلامی(فلسفه مشاء اسلامی و حکمت متعالیه صدرائی)یا مشخصا موارد مهم اختلاف نظر دو فیلسوف بزرگ اسلامی بوعلی و ملاصدرا به طور یکجا و مجموع می‌شد، اتفاقا این کاری است که خود ملاصدرا انجام داده و زمینه را برای کسانی که بخواهند مشروحا ان را حلاجی کنند آماده کرده است و آن در مبحث نفس(اواخر اسفار)است که پس از نقل قولی از ارسطو 1 گریز به بوعلی می‌زند که او به سبب اشتغالات دنیوی و نیز پرداختن به«علوم جزویه»از قبیل طبیعیات و پزشکی و داروشناسی خود را از تعمق بیشتر در الهیات محروم داشته است و این قضیه را شاهد می‌آورده که بوعلی در نامه‌ای به شاگردش، که از استاد در خواسته بود کتابی را که در سفر از بین رفته بود بازنویسی کند، با تأسف نوشت:«آن که این کتاب را دوباره بنویسد کجاست؟و آن که از باطل برای حق و از دنیا برای اخرت و از فضولات برای فضیلت فراغت یافته باشد کیست؟تقدیر چنگال حوادث خود را در من آویخته، نمی‌دانم چگونه رها شوم و به سوی اعمالی رانده شده‌ام که مرد آن نیستم... گذشته از این تمیز آن چگونه به عدد باشد، در حالی که استمرار آن در مقابله ثبات، بالقوه به طور غیرمتناهی بخش‌پذیر است و هیچ یک از بخشهای آن امتیاز بر دیگری ندارد، پس چگونه تعداد بی‌پایان در زمان محدود قابل تجدد باشد؟ 9 ملاصدرا سپس می‌گوید:از این تردیدها معلوم می‌شود که بوعلی عاجز از اثبات حرکت کمی در نبات بلکه حیوان بوده و نیز عاجز از ثابت کردن امر ثابتی در نبات و حیوان که جایگاه حرکت باشد بوده است، زیرا در نظر بوعلی نفس نباتی و حیوانی در ماده جسمانی نبات و حیوان حلول کرده و هنگامی که جسم با زیادت یا نقصان تبدل یابد، هر چه هم که در آن حلول کرده به سبب آن تبدل می‌یابد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.