Skip to main content
فهرست مقالات

درباره شرح تعرف، مصحح محمد روشن

نویسنده:

(50 صفحه - از 58 تا 107)

خلاصه ماشینی:

"438 چون مراین عرض را صفتی نهیم ما<تابه وی قایم گردد محال باشد:از بهر آنکه چیزی که به خود قایم نبود غیر به وی قایم چگونه بود؟! 504 و واجب دیدند بیرون آمدن از دوزخ مراهل نماز را هر آینه و<واایمان 507 اشارت اندر یا عبادی آن است که شما بندگان من‌اید، اگر بخواستی<نخواستمیآمرزیدن بیزار گشتمی چون به خود مضاف کردم بباید دانستن که هم بیامرزم. 1220 و چون مملوکی بنده خدا را رقی است که رق را زوال نیست، و با رق ملک طلب کردن محال است، و<زایدهر که طلب کند خویشتن را از رق بیرون می‌آرد، که تا زوال رق نباشد مالک نگردد. 1279 و جدا گشتن از نفس خلاف کردن هوای او بود، چون خلاف آمد، (افتادگی دارد؛ شاید:دو گانگی آمد)اگر چه قرب است. 1427 و این ظاهر است که کسی که او را دوستی باشد غایب و او مشتاق آن دوست بود و<زایدهمواره جویان خبر و اثر آن دوست باشد، و فراغت صحبت کسی نباشد. اگر دست دراز به ادنی مال دنیا عقوبت چنین بار آرد پس دل خویش بجز حق<به جز حق(-به سوای حق)تعالی مشغول گردانیدن بنگر چگونه باشد<+؟و دست بریدن دزد؟!(سطر بعد:)اهل حقیقت همین معنی<و دست بریدن دزد اهل حقیقت همین معنی راگفته‌اند که تا در خزانه حق سبحانه روزی بود دست به خزانه مخلوقان چرا دراز کرد؟ 1797 که چون بخندید گفتیم<گفتم1801 و کالبدی(+را)که جان نباشد مرده است و نشستن محبان بذل(-به ذل)باشد. تریهم رکعا سجدا، [ویرگول زاید است‌]علی بن ابی طالب رضی الله عنهم اجمعین:محمد فرستاده خدا است و کسانی که با او هستند، سختگیر بر کافرانند و مهربانان میان خود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.