Skip to main content
فهرست مقالات

اشاره ای به خرده گیریهای مفید بر صدوق

نویسنده:

(9 صفحه - از 119 تا 127)

کلید واژه های ماشینی : صدوق ،خدا ،بدا ،جبر ،بداء ،قضا ،حدیث ،استطاعت ،کلام ،اخبار ،معصیت ،خلق ،خرده گیریهای مفید بر صدوق ،عرش ،خدا اراده معصیت بندگان ،قرآن ،اراده ،مشیت ،خداوند ،خدا اراده و مشیت معاصی ،صفات ،شیخ صدوق ،امام صادق ( ع ) ،افعال بندگان ،شیخ مفید ،افعال بندگان مخلوق خدا ،عقیده ،مردم ،قضا و قدر ،عالمان شیعی

خلاصه ماشینی:

"مفید گوید:انچه صدوق در این باب گفته بر اساس ظواهر احادیث است، چون او معتقد به نظر در احادیث و تمیز بین راست و دروغ آنها و عمل بر موجب حجت نبوده، و هر کس پایه مذهبش را بر گفته‌های گوناگون و تقلید راویان بگذارد حالش در ضعف چنین خواهد بود. حال قول مجبره به هر صورت باطل است، زیرا نمی‌تواند بگویند که خدا معاصی را بر بندگان قضا کرده، چون اگر قضا به معنای خلق باشد باید بگویند معاصی را در ایشان آفریده، حال آنکه خدا می‌فرماید که هر چیز را نیکو آفریده است(سجده، 7)و اگر قضا را به معنای امر بگیرند باز جبر خلاف قرآن است که«ان الله لا بأمر بالفحشاء»(اعراف، 28). مفید گوید:فطرت به معنای آغاز افرینش است (فاطر، 1)اما اینکه امام صادق فرموده«فطر الله الخلق علی التوحید»به معنی‌اش این است که مردم را برای توحید آفریده، نه اینکه از ایشان توحید را اراده کرده، که اگر چنین بود غیر موحدی در عالم نمی‌بود. صدوق درباره«جدال فی الله»گوید:نهی شده است، زیرا به آنچه سزاوار خدا نیست منجر می‌شود، و از امام صادق(ع)روایت کرده که اهل کلام هلاک شدند و اهل تسلیم نجات یافتند گوید:جدال دو نوع است، یکی آنکه بدان امر شده(نحل، 125؛عنکبوت، 46؛ هود، 32)دیگر جدال باطل که نهی شده است(مومن، 69؛بقره، 4359؛آل عمران، 62)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.