Skip to main content
فهرست مقالات

آداب المتصوفة و حقائقها و اشاراتهااز ابومنصور اصفهانی

نویسنده:

(34 صفحه - از 15 تا 48)

خلاصه ماشینی:

"12 ابو منصور نیز در باب اول کتاب آداب المتصوفة همین تقسیم را میان جنبه ظاهری و جنبه باطنی آداب قائل شده است. اما کاری که ابو منصور انجام می‌دهد و امتیاز بحث او محسوب می‌شود این است که جنبه باطنی ادب را در سراسر کتاب خود به عنوان یک اصل در نظر می‌گیرد و برای هر یک از آداب سه درجه قائل می‌شود: درجه ظاهر که مرتبه جوارح است، و درجه باطن که مرتبه قلب است، و درجه باطن باطن که مرتبه سر است. در باره اخلاق صوفیه نیز در این کتاب(باب 14)مطالبی به اختصار ذکر شده است که «باب اخلاق الصوفیة»در ادب الملوک 16 و«باب حسن الخلق مع جمیع البریة و الخلق»در کتاب«احادیث الاربعین» 17 آنها را تکمیل می‌کند. عبارات ابو منصور در ادب الملوک و«احادیث الاربعین»که در واقع اشاره مجمل او را در این باب در«آداب المتصوفة»شرح می‌دهد چنین است: در ادب(ص 9-48): و حقیقة الالفة سابقة فی حقیقة الأرواح، داخلة تحت تقدیم المعارف، و قد قال(ص):الارواح جنود مجندة، فما تعارف منها ائتلف و ما تناکر منها اختلف، فمعرفة الأرواح قدیمة و اظهار ائتلافها حین قال الله عز و جل:ألست بربکم، فیروی فی الخبر أن الله عز و جل لما أخرج الذریة من ظهر آدم علیه السلام علی مثال الذر فقال لهم:الست بربکم، فأجبت الذریة و اضطربت من حلاوة نغمة النداء، فکل روح سبق له من الله عز و جل الالفة بینه و بین غیره، قربهم فی وقت الحرکات فألفوا، فکذلک تتعارف الأروح و تتشأم کما تتشام الخیل لیعرف بالشمة حقیقة الالفة بالمعرفة القدیمة و عزیز مراد الحق فی الازلیة، و التعارف من سبق مراد المعرف فی الائتلاف، فالارواح بنور الالفة متعارف و بحقیقة مراد الحق فی الائتلاف تعرف."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.