Skip to main content
فهرست مقالات

آیین نقطویان از نظرگاه فلسفی

نویسنده:

(6 صفحه - از 49 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : محمود پسیخانی، محمود پسیخانی مؤسس مذهب، نقطویان از نظرگاه فلسفی، مذهب، خیراتیه، کفر، مشهد، عقیده، پیروی نقطویان از فلاسفه، ملحد

خلاصه ماشینی:

"باید توجه داشت که دوران جوانی ملاصدرا و تحصیل ملاصدرا در شیراز همزمان بوده است با فعالیت نقطویان حوزه ابو القاسم امری(مقتول در 999 ه ق)در آن شهر، و بعید نمی‌نماید که اشاره‌اش به عقاید آنان باشد، چرا که آنان نیز«لا اله الا الله المرکب المبین» می‌گفتند، یعنی جز این پیکره جسمانی آشکار را به خدایی نمی‌شناختند و چه بسار در این تصور پیرو فیلسوفان هندی بودند که به قول محمد بن محمود دهدار«امنای این ملاحده‌اند» (دریتیم، ص 27). و نه آن بود که همین بر ملا محمد محسن و امثال او افترا می‌زده باشد بر خدا و مصطفی و ائمه هدی افترا بسیار می‌زده و حکایتهای دروغ که فروغ از دین می‌برد در مساجد بر سر منبر بسیار نقل می‌کرد و در مسجد، مدارش بر خواندن اشعار ملاحده بود و مغنیان و مطربان داشت و مردمان نادان را به آن فسق عظیم شیفته و فریفته خود می‌گردانیده و می‌گفت:عاشقان و عارفان از روی شوق غنا کنند و معذورند و گاه می‌گفت:صوفیه برگزیدگان خدایند و خوانندگی ایشان در حساب غنا نیست. و ادهم خلخالی را کلمات کفر مانند آن خراسانی بسیار بود و صاحب این شعر است: خواست تا خود را عیان سازد به خود دور زد هم نقطه هم پرگار شد بار اول آدم مسجود شد بار آخر خاتم محمود شد محمد پسیخانی هم به همین روش حرف می‌گفته."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.