خلاصه ماشینی:
"یعنی اگر شما قرآن را منکرانه بخوانید شاید به چشمتان زیبا نیاید گفت: اگر در دیدۀ مجنون نشینی به غیر از خوبی لیلی نبینی «هرکه بیهنر افتد نظر به عیب کند» شرط دیگر اینجا نهفته است که: عروس حضرت قرآن،نقاب آن گه براندازد که دار الملک ایمان را مجرد بیند از غوغا قرآن علاوه بر معناهای ظاهری دارای معانی پنهانی نیز هست که دریافت آنها بستگی به معرفت و سلوک دارد.
خود بنده هم در ترجمۀ قرآنکه ذیلش تفسیر دارد،گفتهام که از تفسیر به تأویل نمیپردازم،چون در تأویل باید خیلی مرتبه علمی آدم بالا باشد قرائت عطف درست است و من دربارهاش مقاله نوشتهام که آیا تأویل قرآن را فقط خدا میداند؟و در آنجا از خود قرآن از مفسران و از قرآنشناسان و از اهل معنا دلیل آوردهام که معما نیست.
یعنی در واقع تفسیر به رأی میکنند؟ بله تفسیر به رأی میشود و تفسیر به رأی نه این است که ما اجتهاد نکنیم،کسی که صاحب اجتهاد بکند اما کسی که مجتهد نیست چهگونه میتواند؟اینجاست که بحث مهمی پیش میآید به نام حجیت ظواهر قرآنکه میگویند برای ما که مسلمان هستیم ظاهر قرآن حجت است."