Skip to main content
فهرست مقالات

ابوسلیمان سجستانی منطقی اومانیست بزرگ قرن چهارم هجری

نویسنده:

مترجم:

(24 صفحه - از 41 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : ابو سلیمان، توحیدی، منطق، وحی، عقل، نفس، یونانی، فلسفه، جسم، سلیمان سجستانی

خلاصه ماشینی:

"» «حال که چنین است، چگونه اخوان الصفا به خود اجازه می‌دهند که مدعی تعلیمی شوند که بخواهد حقایق فلسفه را با راه شریعت در یک‌جا جمع کند؟» آن‌گاه ابو سلیمان ادامه می‌دهد:«امت(مسلمان)اختلافاتی در اصول و فروع و نزاعهایی در احکام واضح و مشکل(در فقه)و حرام و حلال، و تفسیر و تأویل، و خبر و معاینه، و عرف و عادت داشته است، و در همه اینها هیچ‌گاه به منجم و پزشک و منطقی و مهندس و موسیقیدان و رمال و ساحر و کیمیاگر توسل نجسته است، زیرا خدای تعالی دین را با پیغمبر خود صلی الله علیه و سلم تمام کرده و بعد از بیان وارد از طریق وحی آن‌را محتاج به رأی نکرده است. توحیدی، چنانکه خود می‌گوید 26 ، در سال 371 کتاب نفس ارسطو را در بغداد نزد ابو سلیمان خوانده است، بی‌گمان در ترجمه عالی عربی آن به قلم اسحاق بن حنین، که ما آن‌را نخستین‌بار در 1954 منتشر کردیم. 27 ابو سلیمان خود طبیعت را چنین تعریف می‌کند:«طبیعت حیاتی است که در اجسام راه می‌یابد و به این ترتیب به آنها صورتی خاص هر یک اعطا می‌کند؛مانند قوه سایری است که از مبدأ اول به سوی همه اشیائی که این قوه حاکم بر آنها و رابط میان آنهاست جریان دارد. به‌علاوه آنها را به شیوه‌ای دیگر از هم متمایز می‌کند، به این معنی که می‌گوید نحو خاص زبان معینی است، و حال آنکه منطق عمومی است، زیرا تابع عقل است، و قوانین آن مشترک میان همه عقول است، صرف نظر از آنکه به‌کدام ملت تعلق داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.