Skip to main content
فهرست مقالات

خیر محض

نویسنده:

(22 صفحه - از 27 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : شر، خیر، خیر محض، ذات، حکما، کمال، درد، ملاصدرا، مادی، ادراک

خلاصه ماشینی: "علامه قطب الدین شیرازی در ذیل این مباحث با یادآوریها و توضیحات مفید در هر مورد، مسأله را به طور جامع تلخیص کرده، در ضمن آن پاسخ ایرادهای امام فخر را نیز با دلایل متقن آورده است و با تأیید سخن ابن سینا و خواجه نصیر در اصل مسأله، بحث را بدین نحو دنبال می‌کند: «این سؤال از جانب هر کسی رواست که بپرسد:در عالم وجود شرور فراوانی از قبیل زلزله، صاعقه، حیوانات موذی، از درنده و گزنده، و قوای خشم و شوت که موجب شرند، بسیار یافت می‌شود، و خداوند متعال، «خیر محض»است، عقول و نفوس آسمانی نیز مبرا از شرند؛پس چگونه از آن مبادی که خیر محض‌اند موجودات شر صدور می‌یابد؟ بدیهی است که پاسخ این مسأله موقوف بر تحقیق در ماهیت خیر و شر است:خیر عبارت است از وجود از آن حیث که مطلوب و گزیده است، شر عدم است از آن حیث که مطلوب و گزیده نیست، و هر وجودی در ذات خود«خیر»است و در وجود، به هیچ‌وجه«شر»معنی ندارد. توضیح اینکه هر چیزی اگر چه در حد ذات خود کامل است، مانند انسان و درخت و اسب و غیره، لیکن از حیث وجود، بسیار ناقص و محدود است و فاقد بسیاری از کمالات وجودی که موجودات دیگر احیانا واجد آنها هستند، و هر موجودی همان است که هست، و کمالات موجود در همه موجودات عالم را فاقد است؛این‌گونه نقایص و عدمها از لوازم ذاتی ممکنات است، و در همه موجودات، از اعلی مراتب آن گرفته که صادر اول است تا موجودات مادی، این‌گونه عدم و نقصان وجود دارد، و تنها ذات واجب متعال که از حیز امکان بیرون است، از عدم و نقصان مبرا و منزه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.