Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم المتعلم طریق التعلم و آراء تربیتی برهان الدین زرنوجی

نویسنده:

(10 صفحه - از 114 تا 123)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم المتعلم طریق التعلم، متعلم، زرنوجی، تعلیم المتعلم طریق التعلم زرنوجی، تعلیم و تربیت، کتاب تعلیم المتعلم طریق التعلم، علمی، اخلاق، اسلام، آراء تربیتی برهان‌الدین زرنوجی

خلاصه ماشینی:

"6 زرنوجی در کتاب خود از شخصیتهای دیگری به عنوان«استاد»یاد می‌کند که یا از کتاب آنها استفاده کرده است مانند مکارم الاخلاق 7 رضی الدین نیشابوری 8 و یا از آنها مطالبی در تعلیم و تربیت در قالب شعر، تاریخ و نظایر آن شنیده است، مانند فخر الدین کاشانی 9 و رکن الاسلام، معروف به «الادیب المختار». نقد کلام اهوانی به نظر ما، این گونه اظهارنظر کردن درباره کتاب زرنوجی خود نقدی غیر علمی است، علاوه بر آنکه این نوع داوری، به قول دکتر محمد منیر مرسی، بسیار دور از انصاف است. ثالثا آنچه زرنوجی در مورد شکر به طالب علم توصیه می‌کند این است که وی به صورت همه‌جانبه نسبت به نعمتهایی که خدا به او داده و او را موفق به فهم و درک علوم کرده است، سپاسگزاری کند و شکر زبانی، قلبی، عملی و مالی داشته باشد. 28 به نظر ما کتاب زرنوجی گرچه کم‌حجم است، ولی در آن برخی از مسائل مهم تربیتی و روان‌شناسی مورد توجه قرار گرفته است و مسائل مهمی را مانند انگیزه تحصیل، آمادگی روانی قبل از تحصیل، شیوه آموزش، اخلاق متعلم، عوامل پیشرفت تحصیلی، و عواملی که باعث افت تحصیلی می‌شود، بررسی کرده است. 42 زرنوجی برای موفقیت معلم در تعلیم و تربیت متعلمان إعمال شیوه‌های دیگری را نیز لازم می‌داند، از جمله می‌گوید:معلم باید درس را برای متعلمان، به ویژه برای مبتدیان، در روزهای مبارک و ایام خوشی آنان آغاز کند تا آنها به علم‌آموزی رغبت کنند و به آن به عنوان امر مقدس و مبارک بنگرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.