Skip to main content
فهرست مقالات

نظری درباره «حافظ جاوید»

نویسنده:

(10 صفحه - از 80 تا 89)

خلاصه ماشینی:

"متأسفانه در این بخش کار چندان چشمگیری‌ صورت نپذیرفته است و بسیاری از کسانی که به اصطلاح در این زمینه دست به تتبع و تحقیق زده‌اند بیشتر افکار و نظریات خود را مطرح کرده و آن را بر اشعار خواجه سوار کرده‌اند تا اینکه به راستی به بحث و فحص در جهان‌بینی و مشرب ذوقی خواجه حافظ پرداخته باشند و همان محققانی که در زمینه‌های صوری و لفظی اشعار حافظ به درستی داوری کرده‌اند و به بعضی از نکات ظریف و دقایف باریک دست یافته‌اند، همین که پای در حوزه باطنی و سلوک فکری خواجه شیراز گذاشته‌اند، متأسفانه لغزیده‌اند و آن نازک‌بینی و شم و دید محققانه‌ای را که در خصوص الفاظ و روساخت اشعار به کار برده‌اند در اینجا رها کرده‌اند و عجولانه و بدون دقت و تعمق کافی، قضاوت کرده و رأی داده‌اند. کار تازه و زیبای آقای جاوید در این مورد این است که کل یک غزل خواجه را با یک سوره قرآن مجید تطبیق و مقایسه کرده و نشان داده است که مثلا مفاهیم غزل«بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم»با آیات مبارکه سوره قرآن نجم چقدر از نظر معنایی هم‌خوانی و هم‌سویی دارد، و اینکه حافظ در سرودن یک غزل کل یک سوره قرآن را به عنوان الگو در ذهن داشته و مفاهیم آیات آن را با ظرافت و هنر تمام در کل ابیات غزل آورده است. شگفتی در اینجاست که«سایه»و «دکتر نیساری»که بعد از«دکتر خانلری»تصحیحهای خود را چاپ کرده‌اند و خصوصا«سایه»که ملاک پذیرش و گزینشش زیبایی و موسیقی کلمه‌ها و توجه به صنایع شعری است و از میان کلمه‌های ارائه شده در نسخه بدلها آن کلمه‌ای را برمی‌گزیند که از نظر آهنگ و هم‌آوایی و خوش تراشی با دیگر کلمه‌ها و ترکیبات بیت هم‌خوانی بیشتری دارد، چرا ضبط«آستانه»را که خانلری به دست داده است نپذیرفته‌اند، و همان‌گونه که آقای جاوید گفته است تغییر آستانه به آشیانه مراعات نظیر زیبایی را که خواجه در این بیت بین رواق، منظر، آستانه، فروآمدن، خانه..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.