Skip to main content
فهرست مقالات

ابن یزدانیار ارموی و منازعه او با مشایخ بغداد نگاهی به دعواهای صوفیه با یکدیگر

نویسنده:

(26 صفحه - از 66 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : ابن یزدانیار، بن یزدانیار، صوفیان، سلمی، صوفیه، خواجه عبد الله، بغداد، ابو نصر سراج، قول ابن یزدانیار نقل، ابو بکر، ابن یزدانیار نقل، ابو بکر یزدانیار، شبلی، عبد الله انصاری، ابن یزدانیار و صوفیان بغداد، قشیری، مشایخ بغداد، ابو عبد الرحمان سلمی، ابو بکر یزدانیار نقل، نقل، حق، ابن یزدانیار ارموی و منازعه، سخن ابن یزدانیار، خدا، ابو نصر، میان ابن یزدانیار و صوفیان، فارسی، سلمی تفسیر ابن یزدانیار، ابن یزدانیار با مشایخ بغداد، مشایخ خواجه عبد الله

خلاصه ماشینی: "5 ظاهرا خواجه در مورد گوینده این سخن اشتباه کرده است، چه نزدیک به همین مطلب را ابو عبد الرحمن سلمی و همچنین ابو منصور اصفهانی از قول صوفی دیگر بغدادی به نام رویم(ف 303)نقل کرده‌اند که گفت:«تا زمانی که در میان صوفیان نقار بود خیر است، ولی همین که با هم آشتی کردند هلاک شوند». در آثار دیگر سلمی، و همچنین در منابع دیگر، از جمله در تعرف کلابادی و لمع سراج و تهذیب الاسرار خرگوشی و رساله قشیری و طبقات انصاری، نیز سخنان دیگری از قول ابن یزدانیار نقل شده است. 60 فراست بدین معنی چیزی شبیه به کرامت است و اگر چه بعضی از مشایخ، مانند ابو حفص حداد نیشابوری، ادعای فراست داشتن را خلاف اصول طریقت دانسته‌اند، 61 به هر حال برای صوفیه داشتن این قدرت ذهنی نوعی فضیلت و امتیاز به شمار می‌آمده است، صوفیه همچنین بر صحیح بودن فراست نیز تأکید می‌کردند و یکی از اقوالی که از ابن یزدانیار به دست ما رسیده است سخنی است درباره تصحیح فراست. خواجه عبد الله در تأکید این مطلب که ابن یزدانیار باطنا با صوفیه احساس بدی نداشته بلکه حتی نظر خوشی نسبت به ایشان داشته است، سخنی از او نقل می‌کند که گفت:«الملائکة حراس السماء و اصحاب الحدیث حراس السنة و الصوفیة حراس الله». سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که مراد از این«دستبند»چیست؟ظاهرا ابن یزدانیار این خواب را به زبان فارسی دیده و خدا هم به فارسی با او سخن گفته و کلمه فارسی«دستبند»را به همین صورت به کار برده است، چه خواجه عبد الله در پرسشی که به عربی می‌کند، لفظ فارسی فوق را عینا به کار می‌برد و می‌گوید:«دیده‌ام جایی که پرسیدند:ما دستبند الصوفیه»؟(دستبند صوفیه چیست؟)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.