Skip to main content
فهرست مقالات

بحث در شناخت جریانهای جنبش عباسیان تحلیل و نقد کتاب بحوث فی التاریخ العباسی

نویسنده:

(23 صفحه - از 109 تا 131)

کلید واژه های ماشینی : مأمون، علویان، عرب، خراسان، جنبش عباسی، معتزله، امام، قیام، امام رضا ( ع )، جنبش عباسی جنبشی عربی، کتاب، محمد بن‌علی بن عبد، موصل، ایرانی، اسلام، محمد بن عبد، تاریخ، محمد بن‌علی عباسی امام عباسیان، ابو مسلم، گرد محمد بن‌علی بن عبد، ابراهیم امام به ابو مسلم، محمد بن الحنفیه، حکومت، روایات، محمد بن حنفیه، شناخت جریانهای جنبش عباسیان، قیام ابراهیم بن عبد، امویان، قیام محمد بن عبد، عمرو بن عبید

خلاصه ماشینی: "مؤلف اخبار العباس و ولده و مؤلف تاریخ عناصر فعال در جنبش را اعراب یمانی، و ربیعی، و بعضی مضریان ساکن خراسان به قلم آورده‌اند، در حالی که دینوری در اخبار الطوال و حمزه اصفهانی بر نقش ابو مسلم«صاحب الدولة» تأکید خاص کرده است، و مسعودی گرایش به علویان دارد و گوید:سبب عدول ابو سلمه خلال از عباسیان این بود که ترسید بعد از ابراهیم امام میان آل عباس کسی که بتواند مسئولیت را تقبل و تحمل کند وجود نداشته باشد(ص 32). این است که در نامه متبادل‌ بین مصنور خلیفه دوم عباسی و محمد بن عبد الله بن الحسن(ملقب به نفس زکیه)صریحا آمده است که پیغمبر وارثی جز عموی خود عباس نداشت، و از بنی هاشم تنها اولاد عباس موفق به گرفتن حکومت شدند، و هیچ فضیلتی در جاهلیت و در اسلام نیست، مگر آنکه عباس و اولادش بدان دست یافته‌اند(ص 66). راوندیه حتی خلافت علی بن ابیطالب(ع)را هم با بیعت عبد الله بن عباس-که به گمان آنها صاحب حق بود-درست می‌دانستند عقیده به احقیت عباس بعد از پیغمبر را به هاشمیه هم نسبت داده‌اند(ص 69)، در حالی که به قول ابن حزم، عباس شخصا ادعایی در این مورد نکرد و نداشت(ص 69)و دلیلش هم واضح است، چون عباس از سابقین در اسلام نبوده و کمی قبل از فتح مکه مسلمان شد. بدیهی است که این اقدام مورد مخالفت عربگرایان و قشریان عباسی در بغداد واقع شد، در حالی که مأمون در خراسان و به استظهار ایرانیان به این کار دست زد؛این را هم باید توجه داشت که مأمون از سوی مادر ایرانی بود و خود نیز تمایلات عقلگرایانه داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.