Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ مسلم لحجی

نویسنده:

(21 صفحه - از 132 تا 152)

کلید واژه های ماشینی : زیدیه ،زیدی ،یمن ،لحجی ،الهادی الی الحق ،مسلم لحجی ،یحیی بن الحسین ،الناصر لدین الله ،بن یحیی الناصر ،الناصر ،الهادی الی الحق یحیی ،الله ،الحق یحیی بن الحسین ،بن یحیی الناصر لدین ،یحیی الناصر لدین الله ،الهادی ،مسلم ،احمد بن یحیی ،المرتضی ،سیر ائمه زیدی ،دولت زیدی یمن ،ائمه زیدی ،بن الحسین ،الناصر احمد ،مؤلف ،عبد الله ،امامات زیدی یمن ،زیدی یمن ،زیدی در یمن ،مادلونگ

خلاصه ماشینی:

"افزون بر این، اطلاعاتی در باب برخی رجال و علمای زیدی و آثار آنان در این کتاب آمده است که قابل توجه است:از جمله، نام بردن از عبد الله بن محمد اسعدی که از افاضل انصار الهادی بوده است؛نام بردن از ابو اسحاق ابراهیم بن علی بن عیسی الضامی الهمدانی که عالمی بود فاضل و بسیاری از کتب آل محمد(مراد کتب امامان و علمای زیدیه است)و خطبه‌های آنان را حفظ و ضبط کرده بود و در علم کلام تبحر داشت و خود مؤلف کتاب نیز از محضر او دانش آموخته بود. عبد الله بن عمر همدانی مؤلف سیره احمد که مؤلف تاریخ، یعنی لحجی، از وی اخبار الناصر را نقل می‌کند، همواره از اسماعیلیان یمن به قرامطه یاد می‌کند که البته در آن دوره اصطلاحی شایع بود(یعنی از اواسط قرن سوم ق به بعد)؛گرچه اصطلاح قرامطه علاوه بر اطلاق بر اسماعیلیان پیش از افتراق مهم سال 286 ق در مورد امثال علی بن فضل نیز به معنی خاص کلمه به کار برده می‌شود، یعنی کسانی که به اصلاحات عبیدالله مهدی نپیوستند و همچنان به مهدویت محمد بن اسماعیل وفادار ماندند؛چرا که علی بن فضل در 299 ق به جناح قرمطی پیوست و حتی خود را مهدی موعود معرفی نمود. عبد الله بن عمر از برخی عقاید دیگر قرامطه و اصحاب علی بن فضل و رفتار زشت آنان نیز سخن می‌گوید:متأسفانه، این کتاب یعنی سیره امام ناصر که به اهتمام مادلونگ به سال 1990 به چاپ رسیده است، در چاپ دوم کتاب تاریخ و عقاید اسماعیلیه 24 تألیف دکتر فرهاد دفتری که به سال 1992 م با اصلاحات و تغییراتی تجدید چاپ شد، مورد استفاده قرار نگرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.