Skip to main content
فهرست مقالات

«زمزمه وحدت» رساله ای در توافق موسیقی فارسی و هندی

مصحح:

نویسنده:

(23 صفحه - از 102 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : فارسی، موسیقی، هندی، نغمه، زمزمه وحدت، راگ، زابل، فهرست، آواز، توافق موسیقی فارسی

خلاصه ماشینی:

"و گفته‌اند:بیتبیزارم ازان بزم که نبود در ویبوی خوش و نغمه و می و حسن و سخناما بعد، در بیان نغمات فارسی و هندی، نسبت آوازها و مقامها و شعبه‌ها و گوشه‌هایی که با یکدیگر موافق است:بدانکه در نزد نغمه سنجان متقدمین و متأخرین ایرانی و تورانی و رومی مقرر شده این است که زیاده از شش آواز و دوازده مقام نیست و چهار شعبه و چهل و هشت گوشه-که مجموع نور آهنگ بوده باشد-نیست. رام کلی راحت جان آمدههست مخالف که عیان آمدهگون کلی هست چو با گوجریزابل اوج است همان پهلویگوری اگر هست بسی خوشنمازابل ازو یافته گویا صدا[تا که ملار]آمده گریان چه ابرهست نهاوند و نشابور دهرپرج که شهناز درو خوشنماستکافی ازین مرتبه بسیار کاستگور سارنگ از کف یار عزیزداده به آواز رهای تمیزنخل بلاول چه رعایت گرفتزمزمه راست ازو برگرفت[4 a ]هست سری راگ چو برگ بهارخرم و سرسبز چو رنگین حصارتا که سرودم ز ادانه بخواستمالف و خران شد و عشاق راستتا که بسنت آمده هندول وارگشته گوشت و عربان و حصارآن جهت که از مردم پنجابیستصورتک و سارنگ نهاوندیستتا ججونتی شده نغمه سرایگشته دو گاه عجمی تا پگاهدر بیان ساختن تصانیف هندی و فارسی:بدان که در قدیم الایام کبت و تا مالی و چهند و دوهره وینو متعارف بوده است، چنان که از کبت سنگیت-که دستور العمل مراتب نغمات هند است-منقول است که هر چند قسم کبت را می‌گویند و جهومرا نیز می‌نامند و اکثر به زبان تلنگی و کرناتکی و زبان دراوری می‌ساخته."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.