Skip to main content
فهرست مقالات

«زمزمه وحدت» رساله ای در توافق موسیقی فارسی و هندی

مصحح:

نویسنده:

(23 صفحه - از 102 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : فارسی ،موسیقی ،هندی ،نغمه ،زمزمه وحدت ،راگ ،زابل ،فهرست ،آواز ،توافق موسیقی فارسی ،عشاق ،شعر ،آهنگ ،تصنیف ،ناله ،رساله‌ای در توافق موسیقی ،نغمات هندی ،گر ،نغمات فارسی ،روح ،ترکیب ،سری راگ ،نظم ،موافق ،بیان نغمه‌های هندی ،تصانیف هندی و فارسی ،اوج ،عربی ،کلیان ،راگ و سری راگ

خلاصه ماشینی:

"و گفته‌اند:بیتبیزارم ازان بزم که نبود در ویبوی خوش و نغمه و می و حسن و سخناما بعد، در بیان نغمات فارسی و هندی، نسبت آوازها و مقامها و شعبه‌ها و گوشه‌هایی که با یکدیگر موافق است:بدانکه در نزد نغمه سنجان متقدمین و متأخرین ایرانی و تورانی و رومی مقرر شده این است که زیاده از شش آواز و دوازده مقام نیست و چهار شعبه و چهل و هشت گوشه-که مجموع نور آهنگ بوده باشد-نیست. رام کلی راحت جان آمدههست مخالف که عیان آمدهگون کلی هست چو با گوجریزابل اوج است همان پهلویگوری اگر هست بسی خوشنمازابل ازو یافته گویا صدا[تا که ملار]آمده گریان چه ابرهست نهاوند و نشابور دهرپرج که شهناز درو خوشنماستکافی ازین مرتبه بسیار کاستگور سارنگ از کف یار عزیزداده به آواز رهای تمیزنخل بلاول چه رعایت گرفتزمزمه راست ازو برگرفت[4 a ]هست سری راگ چو برگ بهارخرم و سرسبز چو رنگین حصارتا که سرودم ز ادانه بخواستمالف و خران شد و عشاق راستتا که بسنت آمده هندول وارگشته گوشت و عربان و حصارآن جهت که از مردم پنجابیستصورتک و سارنگ نهاوندیستتا ججونتی شده نغمه سرایگشته دو گاه عجمی تا پگاهدر بیان ساختن تصانیف هندی و فارسی:بدان که در قدیم الایام کبت و تا مالی و چهند و دوهره وینو متعارف بوده است، چنان که از کبت سنگیت-که دستور العمل مراتب نغمات هند است-منقول است که هر چند قسم کبت را می‌گویند و جهومرا نیز می‌نامند و اکثر به زبان تلنگی و کرناتکی و زبان دراوری می‌ساخته."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.