Skip to main content
فهرست مقالات

زردشت و دین ایرانی (فصلی از تاریخ باورها و اندیشه های دینی)

نویسنده:

مترجم:

(14 صفحه - از 48 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : زردشت، اهورا مزدا، دین، یسنا، هوم، قربانی، آیین زردشت، ایران، یشت، مهر

خلاصه ماشینی:

"زردشت جم و یونگهان( Yima پسر Vivahvant )را گناهکار می‌شمارد که«برای نوازش مردم آنان را به خوردن گوشت گاو وادار کرده است»(یسنا 32:8)زردشت نوشیدن هوم را نیز منع می‌کند و اهورا مزدا می‌پرسد که هوم آشامان را کی نابود خواهد ساخت. (یسنا 48:8) با این همه، تحقیقات اخیر نشان داده است که آداب هوم‌نوشی و همچنین پرستش مهر نه در دین مزدایی کاملا محکوم شده و نه حتی در گاهان. در آخرت‌شناسی زردشت نو آیینی دوری به کنار رانده شده و جهان دیگر به خواست اهورا مزدا حتمی و اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. موبد، طی این اشراق، گوهر روحانی(مینو)خویش را از سرشت جسمانی (گتیگ‌)خود جدا می‌سازد، یعنی به همان حالی باز می‌گردد که پیش از«آمیختگی»دو گوهر وجود داشته است. نذرکننده، با سرکشیدن هوم به آیین مذهبی، از شرایط انسانی خود فراتر می‌رود و به اهورا مزدا نزدیک می‌شود و از پیش در نو آیینی جهان شرکت می‌جوید. مهر، همچون نوری که همه جهان را روشن می‌سازد، پرستش و ستایش می‌شود و سرود با این واژه‌ها به پایان می‌رسد:«با گیاه برسم، مهر و اهورا را می‌ستاییم-خدایان پرافتخار راستی را که تا ابد از تباهی آزادند. مراسم نیایش و قربانی برای تجدید حیات و رستاخیز جهان، که به دست سوشیانت اجرا می‌شود، در پی مراسم قربانی و نیایشی است که موبد زردشتی در عید نوروز برگزار می‌کند. قربانی نهایی به دست سوشیانت و یارانش و با حضور اهورا مزدا و امشا سپندان انجام خواهد گرفت و، به دنبال آن، آدمیان زنده خواهند شد و جاودانی خواهند شد و سراسر عالم از بیخ و بن از نو می‌سازد و متضمن آفرینشی نو است که ویرانی‌ناپذیر و تباهی‌ناپذیر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.