Skip to main content
فهرست مقالات

تناسخ و نحله های شعوبی متأخر

نویسنده:

(12 صفحه - از 62 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : تناسخ ،دساتیر ،نحله‌های ،تناسخ و نحله‌های شعوبی ،شاه ،هند ،ایران ،زرتشت ،اسلام ،آذر کیوانیان ،آیین ،نحله‌های شعوبی متأخر ،مذهب ،دین ،عرب ،وحی ،نقطویان ،آدم ،کتاب ،نحله‌های ایرانی ،پادشاه ،دین زرتشت ،آیین زرتشتی ،مردم ،ه‌ق ،اکبر شاه ،حق ،نقطویان و آذر کیوانیان ،محمد امین خان ،میان آیین‌ها و مذاهب ایرانی

خلاصه ماشینی:

"علاوه بر این، در کتب قدیم خلط و آمیزش میان اسامی سامی و آریایی و یونانی امری شایع است، چنانکه مقبره کورش را آرامگاه مادر سلمان، و جمشید را با سلیمان و شیث را با آغاذیمون و ادریس را با هرمس و کاوس را با نمرود، اسکندر را با ذو القرنین و زرتشت را با ابراهیم تطبیق کرده‌اند و نخستین حکیمان یونان را شاگرد ارمیای نبی پنداشته‌اند-و این قصه دراز است-پس معلوم می‌شود که این گونه جعل و تطبیق‌ها سابقه دیرینه دارد و دساتیر خود یکی از حلقات زنجیره‌ای است طولانی که شعوبیان پدید آورده و به هم بافته‌اند تا یک امر حقانی را با دلایل دروغین به کرسی بنشانند. نقطویان پس از محمود از گذشتن دوره عرب دم می‌زدند و می‌گفتند:«گذشت آنکه عرب طعنه بر عجم می‌زد»(دبستان مذاهب، ص 276)و آذر کیوانیان و دساتیریان در هند اندیشه بازگشت به مجد ایران قدیم را دنبال می‌کردند، گرچه هر دو گروه به زبان موهومات خواست خود را بیان می‌کردند طبیعی است که پیروزی قطعی نیافتند، اما بذرهای حقیقتی که در افکارشان نهفته بود در زمین ماند و رشد کرد، بدین معنا که ترقیات علمی و هنری و اجتماعی دوران این دو پادشاه (شاه عباس و اکبر شاه) مسلما از این نهضت فکری مایه گرفته است. در دوره ناصر الدین شاه یکی از زرتشتیان هند و پیروان آذر کیوان، به نام مانوک جی‌هاتریا، ملقب به درویش‌خانی، به ایران آمد و در جمع‌آوری مدارک و کتب خطی درباره ایران خصوصا آیین زرتشت پس از اسلام پرداخت و به کسانی که کتابهایی در این زمینه می‌نوشتند جوایزی می‌داد، که از آن جمله است کتابهایی در تاریخ خاندان دنبلی‌ها-که اصلا از کردان یزیدی بودند-و نیز یکی انگاشتن یزیدیان و ایزدیان، و تقریب طریقه نعمت اللهی و آیین زرتشتی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.