Skip to main content
فهرست مقالات

بحث انتقادی در نقد شیخیه بر حکمت متعالیه

نویسنده:

(19 صفحه - از 198 تا 216)

کلید واژه های ماشینی : شیخ احمد احسایی، احسایی، ملا صدرا، شیخ احسایی، ذات، سبزواری، ملاصدرا، علم، خدا، جسم

خلاصه ماشینی:

"استاد جعفر سبحانی تالی فاسدهای زیر را برای فرض اصالت وجود و اصالت ماهیت با هم-که نظریه شیخ احمد احسایی است-بر شمرده: استقلال در جعل مانع از ترکیب حقیقی میان جهات متعدده می‌گردد: در صادر اول نیز ترکیب لازم می‌آید؛ لازم می‌آید که وجود همان تحقق ماهیت نباشد؛ لازم می‌آید که نشود وجود و ماهیت را بر یکدیگر حمل کرد، زیرا محمول امر مستقلی نیست و قائم به غیر است، پس یا باید ماهیت اصیل باشد یا وجود تا بتوان یکی را به دیگری حمل کرد[آنکه اصیل و مستقل است موضوع قرا می‌گیرد](هستی شناسی، جعفر سبحانی، 71-73). سید کاظم رشتی شاگرد و جانشین شیخ احمد احسایی گوید:«چنان پنداشته‌اند که حضرت ایزد متعال همچو دریا در موج و هر موجی منشأ تعینی و به هر تعینی مبدأ ظهور خلقی، پس تمامی موجودات حدود ذات مقدس ایزدی می‌باشند و وجود حضرت حق تعالی عین وجود است و صرف شهود، و موجودیت موجودات به حدود و مشخصات از وجود است(شرح قسمتی از مناجات شعبانیه، ص 106)و روشن‌تر افزوده است«حق سبحانه و تعالی را مادة المواد پنداشته‌اند که قابل هر صورتی و تعینی است، اگر چه از اطلاق لفظ ماده تحاشی کنند و بر آن حضرت جائز و روا ندارند و لیکن این تحاشی لفظی است و اثبات معنوی، چه تعین به حدود مختلفه لازم دارد انفعال متعین را، و اینکه آن متعین محل این تعینات باشد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.