چکیده:
معضل رشد سریع مصرف بنزین از سالهای پایانی دهه 1370 همزمان با افزایش شدید تولید خودروهای پر مصرف داخلی و عدم جوابگویی بنزین داخلی برای بازار مصرف آغاز گردید.افزایش شدید واردات بنزین باعث گردید که گزینههای مختلفی از جمله بهبود ساختار تولید خودروهای داخلی،افزایش تسهیلات حملونقل عمومی و یافتن جایگزین بنزین مصرفی مدنظر قرار گیرد.یکی از سیاستهایی که در سالهای اخیر بشدت توسط دولت دنبال شده است سیاست گازسوز کردن خودروها در ناوگان حملونقل میباشد.در کشور ما تاکنون باتوجه به مشکلات فنی این نوع خودروها (بجز خودروهای پایه گازسوز)و همچنین مشکلات مربوط به زیرساختهای این نوع تکنولوژی از قبیل جایگاههای سوختگیری استفاده از گاز طبیعی فشرده در سیستم حملونقل کشور در مقایسه با خوردروهای بنزینی رواج خاصی ندارد. به نظر میرسد که گاز طبیعی فشرده در سیستم حملونقل هنوز به عنوان یک سیستم گسترده عملیاتی پذیرفته نشده است.در این مقاله با رویکردی انتقادی به بررسی و ارزیابی اقتصادی اجرای سیاست گاز سوز کردن خودروها و چالشهای مربوط به اجرای آن پرداخته شده است.نتایج مقاله نشان میدهد که با در نظر گرفتن قیمتهای واقعی تمام شده و غیر یارانهای انرژی،استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت در خودروها تنها در حالت مقایسهء قیمتهای واقعی این دو نوع سوخت تنها در خودروهای تاکسی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل و ارزیابی اجرای سیاست گازسوز کردن خودروها در ناوگان حملونقل کشور (به تصویر صفحه مراجعه شود) چکیده معضل رشد سریع مصرف بنزین از سالهای پایانی دهه 0731 همزمان با افزایش شدید تولید خودروهای پر مصرف داخلی و عدم جوابگویی بنزین داخلی برای بازار مصرف آغاز گردید.
هزینه باتوجه به آمار چشمگیر خودروهای موجود در ناوگان حملونقل با مصرف سوخت بالا و برنامههای کوتاه،میان و بلندمدت برای تبدیل یا تولید خودروهای دوگانه سوز(بنزین گاز طبیعی) استراتژیهای مختلفی به شرح زیر در نظر گرفته شده است.
سیاست گازسوز کردن خودروها و اثرات آن برصرفهجویی سوخت رشد سریع مصرف بنزین از سالهای پایانی دههء 0731 همزمان با افزایش شدید تولید خودروهای پرمصرف داخلی و عدم جوابگویی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنزین تولیدی داخلی برای بازار مصرف آغاز گردید.
چنانچه روند نسبتهای عملیاتی مصرف سوخت و همچنین (به تصویر صفحه مراجعه شود) افزایش تعداد برای خودروهای سواری و اتوبوس در سال 7831 به سال 8831 تعمیم داده شود به عبارت دیگر روند نسبتهای فوق از نظر عملیاتی و تعداد تقریبا بطور سالیانه یکسان در نظر گرفته شود در این حالت باتوجه به آمار و ارقام مصرف سوخت گاز در بخش حملونقل و همچنین نسبت تعداد سواریها و اتوبوسهای گازسوز در سال 8831 مقدار جایگزینی گاز با سوختهای بنزین و نفت گاز(صرفهجویی در مصرف سوختهای مذکور)به شرح ذیل برآورد خواهد شد.
4 *مصرف سوخت متوسط خودروهای بنزینی کشور براساس (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمایشات صورت گرفته توسط شرکت بهینهسازی مصرف سوخت،به ازای هر 001 کیلومتر معادل 01/70 لیتر در نظر گرفته شده است."